04 Eylül 2011

Salça yapmak

Yarın alacaktım salça malzemelerini. Pazar çantama doldurup getirecek, yıkayıp, ayıklayıp doğrayacak, kaynatıp hazır edecektim ya başlayan rüzgar kulağıma bir şey fısıldadı: "dolapta malzemen var başlasana bugünden." Gerçekten de vardı. Önceki haftadan domatesler, biberler. Bir tencere salça kaynatabilirdim hiç değilse. Kaynattığımı güneşle buluşturur, suyunu çektirmeye başlayabilirdim. Kolları sıvadım diyecektim ki bu sıcakta kol sıvamaya gerek olmadığını hatırladım. Yıkadım ne varsa, irice doğrayıp tencereye doldurdum, üzerine de kaya tuzu. Belli bir ölçüsü yok domatesle biberin. Mümkünse yarı yarıya, ya da hangisinin tadı baskın olsun istiyorsanız onu fazla koyarak. Kabuğuyla falan doğranıyor yani, uğraşmaya gerek yok. Ezilecek kıvama geldiğinde de el blenderiyle püre haline getirilecek. Bir dakikanızı alacak bir iş. Sonra yayvan bir kaba aldığınız salçanızın üzerini bir tülbentle kapatın. Ben önce fırının telini koyuyorum, tülbent salçanın içine girmesin diye. Güneşe çıkarınca da gün içinde 3-4 kere karıştırıp üzerinin kaymak bağlamamasını sağlarsanız daha ne olsun. Üç dört gün sonra bu bir tencere malzemeden 2 orta boy kavanoz (veya 1.5) salçam olacak. Maliyeti en fazla 5 lira. Tabii Burhaniye fiyatlarıyla çünkü geçen hafta pazarda etli salçalık biberin kilosu 2, salçalık domatesin kilosu 0.5 liraydı. (Pişirme ve tuz maliyetini eklemedim, onlar da çok yüksek değil.)

29 yorum:

Esma dedi ki...

Ben de bu gün kırmızı biber patlatıp dondurucuya koydum.
Domatesi kestikten sona çekirdek ve kabuklarını içinde mi bırakıyoruz????
Elinize sağlık
Esma

Tijen dedi ki...

Evet Esma hanım ben biberin çekirdeklerini çıkarıyorum ama domatesi çekirdekleri ve kabuğuyla atıyorum tencereye. Zaten haşlanıp püre haline getirilince pek çekirdek kalmıyor ortada ve sonradan salçanın lezzetine de negatif bir etkisi olmuyor.

hamurlumerdane dedi ki...

harika oluyor

Unknown dedi ki...

Tijen'cim bende iki senedir kendim yapıyorum salçamı misler gibi elleri
ne sağlık afiyetle tüketin inşallah
sımsıcak sevgiler...

Çiğdem dedi ki...

Bu salçalık biber fiyatı canımı sıkmaya başladı bu yıl benim ama...:)

Bu arada Tijen Hanım, ben domatesleri rendeleyip sularını kaynatarak uçurduktan sonra dondurucuya koyuyorum, biberleri de hafif haşayıp soyduktan sonra blenderden geçirip tekrar kaynatıp kavanozluyorum. Evi güneş görmeyenler ya da tozdan güneşe koyamayanlar için ip ucu olsun istedim.

Bir de program harika bayılıyorum.

Sevgiler :)

sare dedi ki...

Salçanın kokusu buralara kadar geldi. Şu bayram yorgunluğunu atayım, inşallah bende yapacağım. Sevgiler.

MARTI dedi ki...

Mis!

Yaşamın kıyısında dedi ki...

Güneşte kurutma işi benim için zor, kendimce yapıyorum, kavanozlara vakumlayarak ammmma güneşte kurutulan salçanın tadı nerdeeee!!!
Ellerine sağlık...

yemekbiraşk dedi ki...

elinize sağlık
bende kahvaltıda zeytinyağlı şekliyle severim.. bir dilim ekmek üzerinde yemeyi..
sevgilerimle
seval

Berceste dedi ki...

Acayip ozendim! Hem domatese hem fiyatina :)

Guneste bekletme ne icin Tijen, daha cok kaynatilsa? Su mantarcik var ya hani Almanya kapilarindan geri donduren bizim pul biberi, neydi, aflatoksin... Boyle uretimde o geliyor hep aklima, onun hakkinda bir bilgin var mi? Yani kurutma sirasinda ureme ihtimali var mi?

lezzet sefasi dedi ki...

Merhaba sevgili Tijen hanim
Bende ayni soruyu soracaktim, bibe rve domatesin kabuklari ni cikarmiyormusunuz.Aksi taktirde yemegin yuzune cikar diye dusndum kabuklari( ama siz yapiyorsanzi eminim tecrube edilmistir onceden.)
Ellerinize saglik.

Not; Eyer bir gun gercekten Bayindir icind e bir yayain yapilirsa cok mutlu olurum.
Ayrica benim de Bayindirda oldugum gunlere tesaduf ederse sizleri koyumde misafir etmek beni cok sevindirir.
Sevgiler
Sefa

Adsız dedi ki...

süpersiniz...hiç salça yapmamış biri olarak okuyunca anladımki gözde büyütülecekbişey değilmiş,minik kuzucuğumun yemeklerini ev salçasıyla yapmak istiyorum,bu hafta pazardan çook domates almalıyım...sevgiler

burcu dedi ki...

Ben de gecenlerde yapmistim, ama o kadar az yapmisim ki salcayi bitti bile. Yazini gorunce, tekrar yapayim dedim. Bir de salca yaparken ev ne kadar guzel kokuyor, degil mi?

nalan dedi ki...

bende bir derin dondurucu kadar rende domates ve 20 şişe kadar da kaynamış vakumlu kavanozda püre var :)
babacım dükkan açarız bunlarla diyor...

Egeden Tarifler dedi ki...

Ellerine sağlık Tijencim, her zamanki gibi öyle güzel anlatmışın ki insanın hemen koşup salça yapası geliyor :)

caferengigül dedi ki...

Salça yapmak demek aile demek benim için.Çünkü Konya da geçirdiğimiz yıllarda maile yapardık, mis gibi kokusunu içimize çekerek.Ve suyundan biraz daha fazla içebilmek için çekişerek.Emeğinize sağlık.

Tijen dedi ki...

Sevgili Çiğdem,
Bu sene Burhaniye Pazarı'nda da pahalı salçalık biber. Ucuzlamaz mı diye sordum bu sabah yok zannetmem dedi üretici teyze, pek biber yokmuş. Neden az onu da bilmiyorum. Havalarla ilgili olabilir.
*
Derya'cığım,
Sizlere de afiyetler olsun!
*
Sare,
Şimdiden kolay gelsin!
*
Sevgili Nur,
Güneşte yapılmış salçanın tadı bir farklı oluyor değil mi? Biz kavanozlama işine giremiyoruz, yaz-kış adresinin değişikliği nedeniyle. Taşımak mümkün değil buradan. Ama Antalya'ya dönünce belki domates suyu/püresi yaparım, güzel domates bulursam.

Tijen dedi ki...

Seval,
Kahvaltıda da çok güzel olur gerçekten.
*
Dilek,
Güneşte pişti mi çok daha lezzetli oluyor. Ocaktaki salça da güzel olur ama güneşin etkisi çok farklı. Aflotoksin küflenen sebzelerde olur diye biliyorum. Bunda küf durumu yok, tabii hava kuru ise. Şu sıralar poyraz var ki tam böyle işler için.
*
Sefa,
Hiç bir sorun olmuyor merak etme. Bu sene 3. senem bu şekilde salça yaptığım, çok memnunuz. (Bayındır aklımda, inşallah ama önümüzdeki aylarda olabileceğini sanmam)

Tijen dedi ki...

Sevde inan gözde büyütülecek bir şey değil, çok ama çok kolay. Bu yöntemi özellikle anlattım çünkü bugüne kadar yaptığım en kolay salça bu. Hem de en lezzetlisi!
*
B.,
Evet harika kokuyor gerçekten. Yap tekrar sizin oralarda lazım olur.
*
Nalan,
Dükkan açarsan bana da haber ver ilk müşterin olurum!
*
Sağolasın Ege'ciğim!
*
Caferengigül,
Anıları yaşatması ne güzel değil mi? Bence salça, tarhana, turşu, reçel... Bunların hepsinin benzer bir fonksiyonu var.

Ada Deniz dedi ki...

Merhaba Tijen hanım. Ben de salçamı yıllardır kendim yaparım (Hoş ilk kez geçen yıl satın almak durumunda kaldım. Malum domateslerde hastalık fazlaydı) Ama sizinkinden birazcık farklı. Biz biber ve domatesleri yıkayıp kovalara doğrarız. Sıcakta çürürler. Ondan sonra süzgülerde iyice eze eze suyunu-posasını çıkartırız.
Bu çıkan posayı tepsilere aktarıp güneşte kuruturuz.

Tijen dedi ki...

Ada ve Deniz'in annesi,
Türkiye'nin her yöresinde farklı yöntemler var ne güzel. Ben senin anlattığın yöntemle yapmadım hiç ama bir sene Adanalı dostlarımızın salça için kullandığı kıyma makinesinde çiğ biberleri çekip doğrudan güneşe koymuştum. O da çok lezzetli olmuştu ama daha zor bir yöntemdi. Benimki biraz sonradan geliştirimiş şehirli yöntemi!

Sütüme Sarelleme Karışma!!! dedi ki...

bu sene bir domatese bulandım ki ben de sorma, gelirken çanakkaleden de topladım pembesi, üzümü derken yakındır ben de kızaracağım... Tazesi, el yapımı kokusu tadı bir başka! Ne varsa elimizde, biz de artık iyice tereddütle yaklaşır oldum hazır ürünlere!

Ada Deniz dedi ki...

Tijen zor oluyor, biraz aşamalı ve uğraştırıyor. Ama annemden gördüğüm, bildiğim yöntem. Sonuçta her zaman güzel olunca değiştirmedim hiç.

durutarifler dedi ki...

Ben de bu hafta sonu domates suyumu yapayım madem. Şu Karacabey'li Şaban beyin telefonunu ve soyadını alabilirmiyim ?
Ben de Kracabeyliyim ve karacabeyde organik tarım yapıldığından haberim bile yok.

Ozlemaki dedi ki...

Bu haftasonu Manisa'ya gideceğim Tijen. Hem üzüm toplamaya yardım edeceğim hem üzümleri sereceğiz kurutulmak üzere hem de bolca domates yüklenip döneceğim. Çok özendirdin! =)

Tijen dedi ki...

Yap yap Özlemaki harika olur!
*
Nilay bir bakayım Şaban beyin telefonuna sana yollarım.
*
Ada ve Deniz'in annesi,
Alışkanlıklar önemli tabii. Önemli olan bir şeyi severek hazırlamak, severek tüketmek değil mi zaten?
*
Özge,
Afiyetler olsun ne güzel uğraşlar ama değil mi?

esra dedi ki...

bu hafta neredesiniz

umut dedi ki...

Zahmetli olduğu düşünülen bir iş ancak bu kadar pratik bir şekilde tarif edilir, ellerinize sağlık... Afiyet olsun...

Tijen dedi ki...

Esra soruna yanıtı yeni yazıda verdim, görmüşsündğr sanırım.
*
Umut, teşekkürler. Dilerim siz de yaparsınız, günde 2-3 kere karıştırmak lazım, onun dışında gerçekten çok pratik (güneşte tutulamıyorsa tabii çok düşük ısılı fırında da suyu çektirilebilir)