17 Nisan 2011

Dünya mutfaklarından-Malezya

Dünya mutfaklarından tarifler vereceğim deyip yer fıstığı fotoğrafı koymanın ne alemi var değil mi? Yani altı üstü yer fıstığı. Uzakdoğu gezisinin fotoğraflarına bakarken (ki aslında niyetim sokak lokantalarında yediğim Pad Thai'lerden bahsetmekti) bu yer fıstıklarına rastlayınca bahsetmeden edemeyeceğime karar verdim. Dümdüz yer fıstığı değil bunlar, haşlanmış yer fıstığı. Doğru duydunuz, haşlanmış yer fıstığı! Malezyalıların en sevdiği atıştırmalıklardan. Ben de Kuala Lumpur'dan otobüsle Penang adasına (Georgetown) giderken mola verdiğimizde tanıştım kendileriyle. Otobüsteki yan komşularım ikram etmese, belki de, aman canım yer fıstığı işte deyip tadına bakmayabilirdim (yepyeni onca yiyecek varken!) Fıstıkların bulunduğu poşet buhardan nemlenmişti. Sıcacıktı ve içi ıslak yer fıstıklarıyla doluydu. Bir tane aldım ayıp olmasın diye. Al al daha al dedi erkek, çünkü bir tane yetmez, genç karısı da utangaç bir edayla gülümsedi. Onlar konuşurken hep yeni evli olduklarını düşünmüştüm. Öyle bir "iki kumrular" hali vardı üzerlerinde. Ufak bir avuç aldım, sonra da bağımlısı oldum zaten. Dış kabuklarını çıkarıp içindeki zarını da ayıkladığınızda bambaşka bir tadla karşılaşıyordunuz. Nasıl da şaşırmıştım. Tarifi nasıldır acaba diye internette aranırken şu sitedeki anlatıma rastgelince, Amerika'nın güneyinde de sevilen bir çerez olduğunu öğrendim. Ülkenin yer fıstığı yetiştiricisi güney eyaletlerinde 19. yüzyıldan beri sevilerek yendiğini ise Wikipedia'dan. Ancak bu iş için taze nohut gibi, henüz tam olgunlaşmamış, taze yer fıstıklarından kullanmak gerekiyormuş, aklınızda olsun, belki yer fıstığı mevsiminde (sonbahar) pazarlarınızda rastlar alır, sonra da bol kaynar suda haşlayıp yer, yepyeni bir yanıyla tanışırsınız yer fıstığının. (Beste'nin önerisiyle Uzakdoğu'ya gittik bu yazıda. Bir dahaki yazı için Güney Amerika'yı düşünüyorum ne dersiniz?)

14 yorum:

Unknown dedi ki...

Ben de cok merak ediyordum bu haslanmis fistiklari! Senin linkten sonra nutsonline diye bir yerde normal raw fistiklari bir gece suda bekletip haslayinca oluyormus onu ogrendim :-) Cok sevindim tabii!

Pad Thai'yi de unutma arada, fistikli yemek olurmu derken hastasi oldum , herkes denemeli :-)

Narince dedi ki...

Eşim Osmaniyeli Tijen. Annesinin haşladığı yer fıstıklarını öve öve bitiremez. Tarlalardaki işçileri anlatır, ufakların toplanmayıp bırakıldığını, işçilerin onları toplayıp çuval çuval evlerine götürdüklerini. Hafta sonu gitti, her şey çok değişmiş diyerek döndü. Bana getirdikleri arasında ne var biliyor musun? Portakal çiçeği, sonunda çektim içime bu muhteşem kokuyu:)

Bizim Evin Mutfağı-Aysel dedi ki...

Yer fıstığının haşlanmışı??? İlginç olmalı, genelde kabuklu alıp atıştırmasını severim, denemek lazım haşlayalım bakalım, ama ne kadar haşlamalı? Sevgiler Tijen Abla...

caferengigül dedi ki...

Ben duymuştum bunu, hem de bizim ülkemizde.O zaman dan beridir çok merak ederim tadını aslında.Sizin de belirttiğiniz gibi çok güzel olduğunu söylemişlerdi banada.Ne diyelim inşallah bir gün denemek nasip olur.Sevgiyle.

Aycan dedi ki...

Fıstığın hertürlüsünü seviyorum.Faydalı bilgiriniz için teşekkürler.


Sevgler;

Ferkay dedi ki...

İlginç, sen bukadar güzel anlatınca tadını nerak ettim Tijencim..
Kocaman öpüldün..

kristalkelebek(aslı) dedi ki...

Tijencim ne güzel yazıların beni adeta dünyanın dört bir yanında dolaştırıyor:)..
Sen önerdiysen benim için mutlaka denenmesi gereken bir lezzettir:).
Sevgilerimle..
aslı

a_y_s_e dedi ki...

ABDNin guneyinde cok yapilmis bu, bol tuzlu suda. Beraber ders aldigim guneyli bir arkadasim anlatmisti.

daimamutfak dedi ki...

Ne diyelim harika derim ben. Sayende dünyayı dolaşıyoruz Tijen'ciğim buna kim sevinmez..

durutarifler dedi ki...

Siz nereye giderseniz biz de oraya gideriz. Takipçiniziz...

mimosacafe dedi ki...

ben bunu bilmiyordum ilgimi çekti, güzel de anlatmışlar, deneyeyim ben bunu. bir de körili fıstıklar vardı, ben onu evde denedim çok iyi oldu. ama yazmamıştım blogda belki bir ara koyarım. öptüm.

Adsız dedi ki...

Tijen Hn. ben sürekli takipcinizim. 21 sene yaşadığım Taşucu'nda (silifke'nin şirin küçük bir beldesi) yer fıstığı sökümü yapıldığı güz aylarında pazarlarda bolca haşlamalık fıstık satılır. Ben de ilk önce çok merak etmiştim tadını ama daha sonra yiyen herkes gibi çok sevdim. Yapılışını öğrenmişsiniz ama bir de benden dinlermisiniz:))
Yeni topraktan çıkarılmış fıstık pazardan alınır ve o gün kurumaya bırakılmadan haşlama işlemi yapılır. Önce fıstıklar bol suda bekletilir ki tüm toprak üzerinden atılsın, birkaç kere su ile çalkalanır ve fıstıklar üst kısmından birer birer çatlatılır. Bu işlem fıstıkların daha kolay haşlanması ve tuzunu içine alması için yapılır. Sonra üzerine çıkacak kadar su konularak patetes haşlar gibi bir 15-20 dakika kadar haşlanır. Sıcak suyu süzülen fıstıklar servise alınıp ılınınca yenir. Ben fıstık haşlamasının tadını çok sevdiğim kestane haşlamasına benzetirim.
Umarım siz de yaparsınız ve afiyetle yersiniz.
Bu arada blokların açıldığı söyleniyor ama ben çok sevdiğim ve sürekli takip ettiğim Nuray Hn'ın(bir dut masalı) bloğuna giremiyorum. Lütfen bana yardımcı olurmusunuz? Teşekkürler.
Gülsüm

Selen dedi ki...

Buharda pisiriliyor :)
Hatta pisirirken icine degisik otlar ve baharatlar atip lezzetlendirenler de var. Genelde yerel restoranlarda masaya oturur oturmaz getirirler.
Yer fistiginin Asya mutfaginda yeri cok onemli. Fistik sosu cok yaygin kullaniliyor yemeklerde ve salatalarda.

Tijen dedi ki...

Sevgili Gülsüm,
Çok özür dilerim, NuNu'yla ilgili sorunu yanıtlamamışım, telaşlı bir dönemdi de. Bu ara blogundan uzak duruyor NuNu. Dilerim geri gelir onu ben de çok özledim.