04 Kasım 2010

Hafifleten tariflere devam

Hani evvelki gün pancardan bahsetmiştim, onun muhteşemliğini dilim döndükçe aktarmaya çalışmıştım ve demiştim ya sapları ve yapraklarıyla satılan tazecik pancarlardan alın. Bir kere meyve ve sebzeler koparıldıktan/toplandıktan sonra vitamin ve mineral içeriklerini yitirmeye başlarlar. (Yanlışım varsa bir bilen düzeltsin ne olur.) İşte bu yüzden ne kadar tazeyken yersek onları, o kadar çok yararlanırız zengin içeriklerinden. Bedenimiz de bize şükreder, öyle değil mi? İşte bu yüzden pancarın da tazesi diyorum. Nereden anlarsınız tazeliğini? Sapından ve yaprağından tabii. Benim aldıklarım sapı ve yaprağıyla pazara getirilenlerdendi ve en dış yapraklarını attıktan sonra onları bir güzel doğrayıp (tabii önce saplar, sonra yapraklar) soğan ve azıcık sızma zeytinyağıyla kavurmuştum. Daha önce ıspanak yazısında anlattığım gibi yaptım yine, ortasına yumurta kırıp bir hoş pizzaya dönüştürdüm. (Sevgili Muhterem'in sitesinde de aynı tarif var, farkı yumurtayı sebzeyle karıştırmış olması.) Yumurtayı ortasına kırdığınızda (sarısıyla akını ayrı ayrı yiyebilenler çırpmadan da yapabilir tabii, ben yumurtayı öyle yiyemem çocukluğumdan beri) spatulayla kolayca, parçalanmadan alınıp tabağa aktarılabiliyor. Sunumu da güzel oluyor böylece. Gelelim besin değerine bu şirinenin. Efendim kendilerinin porsiyonu (kişi başı bir yumurta ve bir tatlı kasesi kavrulmuş yeşillik hesabıyla)180 kalori gelmektedir. Yanında da bir dilim ekmekle bence harika bir öğle yemeği olabilir. İşin en güzel yanı bu kadarcık şeyden günlük A vitamini ihtiyacınızın neredeyse tamamını, C vitamini ihtiyacınızın yarısını karşılıyor olmanız. Kendileri kalsiyum, demir, magnezyum ve selenyum açısından da zengindirler. Pancar sapı ve yaprağı inanılmaz bir besin deposu. Aklınıza ne gelirse (iyi anlamda) var içinde. Lif dersen lif, vitamin dersen vitamin, mineral dersen mineral, çeşit çeşit. Ah keşke herkes ulaşabilse bu güzelliğe. Büyük kent pazarlarında sapından eser kalmamış pancarları, kerevizleri gördüm mü içim acır. Kimbilir ne zaman çıkarılmışlardır o güvenli, sıcacık yuvalarından (topraktan) diye düşünürüm. İşte bu yüzden diyorum ya organik pazarlara gidin veya üreticisinden alabiliyorsanız onu tercih edin. Afiyetler olsun, hadi hafiflemeye devam. Bilenler de bilmeyenler de haydi Mehtap'ın sitesine, muhteşem beslenme listesini, Mehtap'ın beslenme önerileriyle kısa sürede hem de sağlıklı olarak zayıflayan arkadaşlarımızın hikayelerini okumaya ve ilham alıp yola devam etmeye...

33 yorum:

Evren dedi ki...

bizim pazar neden sapsız satılıyor ki bu pancar, haftasonu köylü pazarına gideyim bari. ağzım sulandı yahu...

Sütüme Sarelleme Karışma!!! dedi ki...

son günlerde her gün güzel anlatımınızla dopdolu içerikli tarifleri samimi bir şekilde paylaşıyorsunuz ya, mutluyum ben!

Narince dedi ki...

Ben de bu cumartesi pazardan pancar almayı planlıyorum. Bakalım ne çıkacak?

Unknown dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Unknown dedi ki...

Merhabalar, yazınıza bir ufak yorum katmak istedim: Pancar çiğken çok fazla C vitamini içerebilir; ancak pişirince (ısıya maruz kalınca) C vitamininin çok ciddi bir kısmını kaybeder. Dolayısıyla pişmiş pancardan C vitamini kaynağı diye sözetmek çok doğru bir bilgi vermez. Bu, tüm pişmiş sebze ve meyveler için geçerli aslında: C vitamini almak istiyorsak çiğ tüketmeliyiz...
Selamlar...

Tijen dedi ki...

Haklısın sevgili Ece! Ben de bu yüzden çiğ yemeye çalışırım sebzeleri veya çok hafif pişirerek. Ancak kafamı karıştıran bir şey var. Ben vitamin, mineral bilgilerini bütün yiyeceklerin besin değerlerini veren bir İngilizce siteden alıyorum. Orada haşlanmış pancar yapraklarındaki C vitamini oranlarını veriyor, o da yüksek. O nasıl oluyor acaba? Yoksa C vitamininin ısıya en dayanıksız vitamin olduğunu biliyorum tabii...

Zerrin Pasta Evi dedi ki...

Yumurtalı pancarrrr... Çok güzel görünüyor Tİjencim. Her sebzeyi severek tüketmeye çalışırım. Ama nedense pancar ile anlaşamadım galiba :)) hiç tüketmiyorum.
Tekrar denemeye başlasam mı?

Geçen ayın 19 da Antalya'ya Evrenseki beldesine geldim.10 gün kaldım. Bir günde Antalya merkeze gittik. Aklıma geldin. Acaba burada mı diye?

Sevgiler...

Unknown dedi ki...

Ben hiç pancarlı bir tarif denemedim.En kısa zamanda denemeliyim.Sevgiyle kalın.Bu güzel bilgiler için teşekkürler.

pembe dedi ki...

sevgili tijen abla,
sebzelerde vitaminler farklı kısımlarda farklı şekillerde depolanabilir.. C vitamini ve A vitamini çok değişken vitaminlerdir laboratuvardaki yüksek teknolojili kromotografi cihazları bile %100 doğru sonuç vermez bu sebeple her kaynakta farklı şeyler yazabilir..mineral ve bazı vitaminlerin yıkandığı zaman bile yok olduğu doğrudur.. vitamin ve mineraller depolanabilir şeyler değildir (genel olarak) hergün bir miktar taze biçimde almamızda anlattığınız gibi fayda var..
pancara gelecek olursak zeytinyağında kavurup sarımsaklı yoğurtla karıştırırız biz.. çok aromatik ve buruk kendine has bir tat verir yoğurda, rengi de çok tatlı morumsu bi pembe olur.. şık bir mezedir.. öğrenci evimizde ev sahibimizin atmak için kestiği saplardan bunu yapınca ev arkadaşlarımla eve kilo kilo pancar alır olmuştuk.. eğer taze yapraklar yetersiz gelirse kavururken pancarın kendisinden de bi top rendelersek oda hoş oluyor..
Sevgiler..

Unknown dedi ki...

Geçen hafta aldığım bir demet pancarın yaprakları ve saplarıyla nar ekşili havuçlu tarifinden yapıp yedim ve seni andım yine. Sevgilerimle.

Süt Dilimi dedi ki...

Pancar yönerge üzerine saplı yapraklı alındı; blendırda yeşil sebzelerle ve havuçla beraber sıkılıp suyu içildi! Sırada kavurması var!

beste dedi ki...

tablo gibi ne guzel renkleri:) hafiflemek lazim hem ruhen hem bedenen...

misk dedi ki...

Tabağın resmini yapasım geldi!
Hala pancar maceramı yaşayamamış olmanın sıkıntısı içindeyim. En geç haftaya çözmeliyim bu derdi:)
sevgiler

Mutfak Havlusu dedi ki...

İngilterede arkadaşımın annesi Ellan çok ama çok seviyordu turşusunu,yiyorlardı ama bizdeki gibi ekşi değil!
Yalnız hakikaten hastaydılar pancara hatta haşlanmış yurmuta üzerien salata üzerine falan yada ayrı muhakkak koyuyorlardı sofraya.
inan bende bu fotoğrafa vuruldum nefis görünüyor.

lavantalimon dedi ki...

Tamamdır alırım pazrdan hem de saplı satılıyor da ne yapıcam dmiştim işte bana tarifff:) sağol

Ece dedi ki...

ne kadar lezzetli gözüküyor! karnım tok olmasına rağmen, bu harika tabağı anında yiyebilirim. elinize sağlık, hem yemek hem de tarif için:)

Limon çiçekleri dedi ki...

O nasıl muhteşem bir görüntüdür öyle!Verdiğiiniz bilgiler için teşekkür ediyor,Ellerinize yüreğinize sağlık diyorum.

Sevgi Küçük dedi ki...

Bende şimdi bir pancar, bir patates ve bir havucu buharda pişirdim ki yarına kendime yoğurtlu bir ziyafet hazırlayayım. Senin tarifini de mutlaka deneyeceğim.
Sevgiler

Unknown dedi ki...

Benim aldıklarım da sapsız ve yapraksızdı :(
100.Perşembe pazarından,bundan sonra dikkat edeceğim,teşekkürler,sevgiler...
Fıkramı beğendiğinize sevindim :D

Muhterem'le Afiyetle dedi ki...

Sevgili Tijen,
Yazının içinde bana da yer verdiğin için teşekkür ederim.
Rengi, görüntüsü ile nefis bir yemek olmuş, ellerine sağlık.
Pancarın kök kısmını bulmak, yaprak ve saplarını bulmaktan çok daha kolay.
Ne yazık ki pazarcılar saplarını fazlalık olarak görüp, keserek bağ yapıyorlar.
Bazen uzun sapları ve yaprakları ile satılan pancarı tezgahlardan almak istediğimde pazarcı hemen "saplarını kesip, atayım mı abla?" diye soruyor.
Bilmiyor ki biz pancarı sapından, yaprağına kadar kullanıyoruz.

Berceste dedi ki...

Yemege geliyorum hazir ol :) Harika gorunuyor!

Ben de senin yazindan sonra minige aldim pancar. Suda hasladik. Icine hicbirsey katmadan yedi bakalim bugunluk. Yarin sarimsakli denemeyi dusunuyorum. Biliyorum yarina vitamini azalacak ama ne kadarcigi giderse o kadar iyi degil mi?

Adsız dedi ki...

Tijencim resim gibi olmuş, ellerine sağlık.
Sevgilerimle...

*Ra dedi ki...

Tijenciğim her zamanki gibi harikasın.
Sevgilerimle...

Unknown dedi ki...

harikasin cnm benim hayirli günler diliyorum :)

Tijen dedi ki...

Yorum yazan herkese teşekkürler, sağlıklı ve güzel günler olsun.

kristalkelebek(aslı) dedi ki...

Tijencim pancarların tazecik oluşları her hallerinden belli zaten. Bizim buralarda yapraksız sapsız, bu derece de taze olmayanları satılıyor..Bir gün o körpeciklerle karşılaşırsam ben de mutlaka yapacağım bu tarifi:).
Sevgiler:).
aslı

Ozlemaki dedi ki...

Renkler daha çok yakışabilir mi birbirine?
Bir sahan Yunus'a, bir sahan bana bu akşam!

Mehtap Pasin Gualano dedi ki...

Tijen'cigim,
Lezzetli, cok saglikli, butun koyu kirmizi besinlerin oldugu gibi anti-oksidan ozellikli, toksin atilimina yardimci ve bir de yag hucrelerinin bosalmasi uzerine etkisi var. Muthis, ama cok degeri bilinmeyen bir sebze.. hatirlattigin icin tesekkurler...
Bu arada yeni ve son (artik tekrarlamiyacagim kesin) gruba katkilarini bekliyorum... Cok guzel seyler yazmis ve yapmistin hepimiz icin... tekrar tesekkur edeyim bu vesileyle...

mintinin dünyası dedi ki...

canım nasıl faydalı bir tarif bu tijencim.ben de dün pancarı turşu yaptım.hiçyemek olarak denemedim.ama vitamin olsun diye haşlanmış halini miniğime verdim.yemedi tabi ama olsun.sevgiler bitanem

Adsız dedi ki...

Ben bir tek salatasını biliyorum,sıcak yemeğini hiç denemedim..
Ama yanlış hatırlamıyorsam babam şekerle pişirip tatlı niyetine tüketiyor;) sonrada şekerim 200 oldu diye dert yanıyor;)) böylesi bir tarif olduğunu yarın hemen anlatacağım..
ellerine sağlık..

pelince

neseersoy dedi ki...

Tijencim görüntü müthiş tadınında aynı düzeyde olduğuna eminim , ellerine sağlık.
Sevgilerimle.

damlaya damlaya dedi ki...

cok nefis gorunuyor, ben de deneyecegim.
Ayranci pazarindan yapraklariyla aldigim bir zaman saksiya birini dikmistim, kac aydir yasiyor, tohum bile verdi!

durutarifler dedi ki...

Hiç yapmadım , hatta merak bile etmedim ama bu ve alttaki yazıdan sonra mutlaka denenecek. Ellerinize sağlık