22 Ocak 2010

Ekşimik surat

Bu güzelim limon fotoğrafını (Bodrum Yalıkavak Pazarı'nda çekilmiştir) yazdığım kitaplar arasında yeri ayrı olan Meyve Ağacından Hikayeler'den bir bölümle paylaşmak istedim: "Akdenizliyseniz ve otlara bayılıyorsanız, haşlama ot salatalarını limonsuz düşünebilir misiniz? Otların rengini sarartsa da sofraya koyarken yanında limon suyu getirmez miyiz mutlaka? Hardalı, turpotunu limonsuz düşünmek, bir kadını takısız düşünmek gibidir. Limon kabuğu rendesi de en az limon suyu kadar önemlidir pek çok mutfakta. Biz sütlü tatlılarımıza, keklerimize ve kimi satalarımıza rendelerken bu limonî renkteki kabuğu, balık çorbalarında ve buğulamalarında da pekala kullanılabilir. İtalyanlar makarna soslarında kullanırlarken limon kabuğu rendesini, Avusturyalılar tütsülenmiş et, kuru fasulye ve arpayla yapılan geleneksel bir yemeklerinde kullanıyorlar. Peki ya limonun turşusu kurulduğunu bilir misiniz? O hepimizin hatırladığı bilmecedekinden değil, gerçekten sofraya getirilmek için hazırlanan limon turşuları Kuzey Afrika ülkelerinin sofralarında oldukça önemli bir yere sahip."

20 yorum:

Evren dedi ki...

geçenlerde bir yerde limon vardı turbun, maydanozun yanında ve limon gibi kokuyordu. yemeğe başlamadan önce uzun uzun kokladım. limon, limon gibi kokuyordu... özlemişim.

kara kitap dedi ki...

limonsuz bir hayat düşünemiyorum.en büyük hayallerimden biri de bahçesinde limon ağacı olan bir evde yaşamak ve ihtiyacım olduğunda limonu dalından koparmak.mmmm ağzım sulandı bile.

Narince dedi ki...

Hımm, Adana'da bahçeden limon koparıp getirmiyorlar mı nasıl kıskanıyorum. Bizim kız da ekşimik suratıyla yiyor ha yiyor.

bir demet feslegen dedi ki...

Ne güzel benzetmişsin Tijen, takısız kadına.. Limon sarı sarı,her şeye zengin bir tat katıyor bence.. sevgiler

gulsev dedi ki...

Yazının adından itibaren,
Sonuna kadar okuyuncaya dek ağzımdan sular aktı, seller oldu :)
Biz çocukluktan beri limonu yarıya böler üzerine tuz serper yerdik.Hey gidi günlerr :)

Zehra Gürgen dedi ki...

Turşusunu bilmiyordum Tjen. Bende kullanacağım limonun önce kabuğunu rendeleyip saklıyorum :) sonra suyunu sıkıp kullanıyorum.Kabuklarıda şekere kattım limonlu toz şeker yaptım herşeye katıyorum 1 kaşık bile yetiyor o aroma için...

lavantalimon dedi ki...

lioman hayat:)) turnçgiller ve vişne aman yarabbi harika aromatik bitkiler
tahin helvasının üstüne sıkılan limonda lezzete lezzet katar doğrusu:)

minimalist dedi ki...

limon turşusunu bilmiyordum. Buarada ben marul salatasının özellikle roka salatasının en limonlusunu pek bir severim. Eksimik surat güzel bir isim :))

kristalkelebek(aslı) dedi ki...

Dikkat edince daha iyi anladım, limon ne kadar da önemli bir meyve sofralarımızda. Hele zeytinyağlı pırasanın olmazsa olmazıdır..Limonlu kek de tatlılarda favorim benim:).
Sevgiler Tijencim..
aslı

Unknown dedi ki...

ben salatada o kadar bol limon kullanırımki bu yüzden kendi salatamı ayırırım.limonlu kek, limonlu cheesecake tatlılarda favorilerim..

IŞILCA TATLAR dedi ki...

Tijen'ciğim,
Limon olmasaydı salatalar, zeytinyağlılar nasıl o güzel lezzetlerine kavuşurlardı ki?
Ben de bol limonlu sevenlerdenim. Bende de senin seveceğin bol limonlu bir Bodrum yemeği var, buyur gel birlikte yiyelim.
Karlar altındaki İstanbul'dan selam ve sevgiler,

Beyza dedi ki...

Burada geldigimde ögrendim, bazi limonlarin kabuklarinin yenmedigini!
O gün bugündür aklimin bir kenarini kurcalar, acaba Türkiye´deki bütün limonlar organik mi diye...

Ordanburdanhayattan dedi ki...

turşusunu görmedim hiç Tijencim ama limonsuz hayat düşünemiyorum ben. şifa niyetine.

Yemekbahane dedi ki...

ayyyy dur suratım ekşidi.. limona pek dayanamam

Zerrin Pasta Evi dedi ki...

Limonsuz yapamayanlardanım :)) Ama limon turşusu duymamıştım Tİjen'ciğim.
Bodrum'dan dönmeden önce bir bahçenin önünden geçiyorduk.Bahçedeki limonlar daha yeşildi o zaman. Bahçe sahipleri buyur ettiler bende dayanamayıp 1-2 tane koparmıştım. Eve gelince süs gibi bir süre sakladım.

Sevgiler...

Tijen dedi ki...

Tüm limon severlere selam olsun. Ağız tadınız eksilmesin...

Gizem dedi ki...

Tijen, ben de limona cok farkli bakmistim son yazimda. bebeklerde en etkili hickirik geciricidir de.. :p

Bir Dilim Düş dedi ki...

Ne kada rşanslıyız değil mi Antalya'da limon ağaçları lümonlarla dolu ben de geçen gün ağaçtan bir torba topladım evi miss gibi limon kokusu sardı.

Sevgiler,
Evren

La Madame Chapeau dedi ki...

19-22 Ocak arası Antalya'daydık Feridun'la... Boynum tutuldu desem yeridir, ağaç tepelerine bakmaktan :)

Kaleiçi, Hadrian Kapısı boyunca caddelerde, sokak içlerinde, yol kenarlarındaki o muhteşem yeşil ağaçları süsleyen turuncu güzellikleri, portakal ve mandalinaları seyretmeye doyamadım :)

Ne keyifli şehir... :)

:)den dedi ki...

Limonla birlikte sevdim sarıyı ve onunla farkettim ışıltısını...
Tamamlayıcıdır, tat vericidir, aroma katıcıdır ve mis kokuludur. Küçüklüğümden beri severek yerim bu ekşimik suratı:)
Turşusunun yapıldığını da ilk kez duydum!