27 Şubat 2009

Dünya mutfakları

Bugün ne yazayım diye düşünürken genelde yaptığım gibi -hazır bir konu yoksa zihnimde- fotoğraf arşivine baktım. İnsan fotoğraflara baktıkça geçmiş günleri anımsıyor. Nerelere gitmişim, neler yemişim, kimlerle kahkahalar atmışım, neleri merak etmiş, hangi anları kayda geçirmek istemişim... Seyahatlerden kalma yemek fotoğrafları haliyle arşivin önemli bir kısmını kaplıyor. Onlara bakarken bu fotoğraf çıktı karşıma. Galiba 2007 yılındaki New York seyahatinde, biricik Hülya ile buluştuğumuz bir gün gittiğimiz restoranda tattığım bir yiyecekti bu. Pirinç yufkasına sarılmış sebzeler. Bir Uzakdoğu lokantası idi. Tek bir mutfaktan çok bir kaç mutfağı birlikte sunan, yaratıcı sunumlarıyla ilgi çeken bir yerdi. Öyle anımsıyorum en azından. Aklıma pek çok restoran, pek çok ülke mutfağı geliyor bu fotoğraflara bakarken. Hangilerini seviyorum diyorum. Liste yap deseler yapabilir miyim? Zor geliyor liste yapmak. Bir ülke mutfağını tümüyle kabullenmek veya reddetmek gibi bir durum söz konusu olamıyor benim için. Eti otomatik olarak listeden çıkardığım için geri kalanları deneme eğiliminde oluyorum genelde. Çok acılı lezzetlere bayıldığımı söyleyemem, yemekte çok fazla "tatlı" tatları algılamayı da sevmiyorum. Kararında olabilir, az biraz, ona itiraz etmem. Siz hangi mutfakları seversiniz? Özellikle sevdiğiniz veya unutamadığınız bir yemek veya yiyecek var mı?

25 yorum:

Saliha dedi ki...

benimde mantıgım senın gıbı ne cok tatlı ne de cok acı..oyle cok karman çorman seylerıde sevmem..

ama hem cok karısık sebzelı hemde besleyıcı ıse yarım olcu yaparım beslenmek beslemek ve kalmaması adına:)

çin yemeklerini hiç sevmem:( ama yunan yemeklerine mezelerine,ıtalyan makarnalarına bayılırımm,bazen sosları bazen sade sekıllerıyle

bırde bazı arap yemeklerını suan aklıma gelmıyor ama cok acı ve baharatlı olmayanlarından.. herne kadar baharata bayılsamda:)...

İtalyan bır sefın verdıgı tarıf var elımde 3 peynırlı ravyoli:)ısmı pekbı sosyetık ama tadıı damaklardan hıccccc gıtmıyor:)ınan...sırf bu tarf ıcın evde makarna yapıyorum:)

Wiiliam sonoma'nın çorbalarına bayılırım mesela:)şiddetlede tavsiye ederim hele enginar çorbası enfes oluyor:)

bakalım baska ne tatları yazacak arkadaslar..heyecanla takıpteyım..ogrenmek ve denemek adına....

sevgılerımle..

MUTFAKISTAN dedi ki...

Ben aci severim
cin mutfagindan bazi lezzetleri
severim tatli eksi soslu tavuk mesala sevmedim
Tijen'cigim resim sahane denemek isterim cok begendim
Ben italya ve macaristan mutfagini cok sevmistim yinede turk mutfagi bambaska
sevgiler

Damak Tadı dedi ki...

Tijen'ciğim,tatlı-ekşiyi sebzesine ve yemegine göre severim..Aslında benim en çok sevdiğim sanırım deniz ürünleri ve ızgara sebzeler..Birde grill tavuk-patates-bira..Ayyy,tam Bayern işi oldu..)))


Koaman öpüyorum seni tatlım..Sevgilerimide gönderdim gördün mü??

Sevgi Küçük dedi ki...

:) galiba bir ben acı ve ekşi diye ısrar edeceğim!!
acılı yemeklere asla hayır diyemiyorum. balkonda bile cin biberi yetiştirip sabahları kahvaltıda dalından taze taze koparım yediğim çevremce bilinir.
çin mutfağından tatlı ekşi soslu tavuk ile italyan mutfağı + yunan mutfağı favorim. sanırım son iki mutfağın özellikle sebzeli ve de peynirli tatlarını çok seviyorum.
asla unutamadığım dünya mutfağından yemek ise biricik arkadaşım goncanın (ki kendisi anne tarafından pakistanlı) pakistan köftesi.
süper bir yemekti. hala tadı damağımda.
:)

Adsız dedi ki...

Ben Macar mutfağını ve Meksika mutfağını severim.Acılı ve bol baharatlı:))Çin yemeklerini de denedim ama hiç sevmedim.
Sevgiler...

Adsız dedi ki...

MAkarna ve hamurişi hayranı olduğum için rahatlıkla İtalyan Mutfağı diyebilirim :)FOtoğraf nefis :)

Adsız dedi ki...

Tijencim
zaten tariflerin birbirinden güzel
yine ellerine sağlık diyorum.
ben hergün bloğumda takip listemi güncelliyorum.
yarın senin bloğun da olacak listemde
ihtiyacın yok ama gerçi
beğendiğim blogları hergün sırayla
yayınlıyorum,haksızlık olmasın diye.
Sana bir de sorum olacak
fotoğraf makinesinin markasını alabilirmiyim?
bu arada Yalovada'ki arkadaşa desteğini okudum.Tebrik diyorum seni
iyi hafta sonları
sevgilerimi yolluyorum.

Belgin dedi ki...

O an ki hissiyatima bagli, hangi mutfaktan hoslandigim. Bazen Cin, bazen Italyan, bazen Tayland, bazen Rus, ama hergün ve her hissiyatta hoslandigim ve yiyebilecegim tek mutfak lezzetleri, kendi Türk mutfagimizin lezzetleridir.

Sevgiler

Bir Dilim Düş dedi ki...

Tijenciğim ben genelde Çin mutfağını ve İtalyan mutfağını çok seviyorum. Ama sanırım en güzeli yine de kendi mutfağımız.:)))

Sevgiler,
Evren

Studioayse dedi ki...

Cok lezzetli gorunuyor sarma, sanirim Vietnam mutfaginda cok var bu sarmalar, ben de cok merakliyim cok cesitli mutfaklardan tatmaya ancak donup dolasip bizim yemeklerimizi ariyorum.
Italyan, Fransiz, Cin vb hepsi okadar zayif kaliyor ki bizim Turk mutfaginin cesitliliginin yaninda. Tek uzuldugum hala Turk mutfagi deyince yurtdisinda cogunlukla 'kebap' akla gelmesi. Ben de hemen anlatmaya basliyorum 'okadar cesitli ki hele Anadolu'da hala benim bile bilmedigim yoresel yemeklerimiz var' diye :)
Sevgiler, Ayse

La Madame Chapeau dedi ki...

"Bir ülke mutfağını bütünüyle kabullenmek ya da reddetmek gibi bir durum söz konusu olamıyor benim için" demişsin; ben de seninle aynı kanaldayım bu noktada.

Sadece çeşitli böcekler konusunda tutucuyum; görüntüsünden ne olduğu anlaşılmıyorsa ve yiyip beğenmişsem diyecek bir şey yok. Göz göre göre ise asla ağzıma atamam garip canlılarla yapılan yemekleri.

Öte yandan yemeklerde tatlı/ekşi tatlara açığım. Et tüketiyorum. Et yemeklerinde tatlı tatlardan da hoşlanıyorum, ekşi tatlardan da...

Özellikle son zamanlarda yiyip de en çok beğendiğim yemek ananaslı tavuk olmuştur. Çok emin değilim hangi ülkenin yemeği olduğu konusunda. (Karayip olabilir mi acaba? Sanki öyle kalmış aklımda)

Tavuğun göğüs etinden oluşan küpler, aynı boyutlarda patates, bolca ananas, krema, köri ve beyaz şarapla yapılan bir yemekti. Keşke et tüketiyor olsaydın; bunu tavsiye edebilirdim. Yemeklerde tatlı tat için hoş bir örnek olurdu.

Acıya gelince...

Acı yiyemiyorum. Yoğun acı yiyebilmem zaten söz konusu değil; ama ortalama bir acı tattan da hoşlanmıyorum. Çünkü sonrasında yemeklerin tatlarını algılamama yoğun derecede engel oluyor.

Acı konusunda bir tek istisnam var:

Süleymaniye Kurufasulyecisi'nin, kurutulmuş kırmızı acı sivri biberli muhteşem kurufasulyesi!

nilay dedi ki...

Ben farklı tadlara çok açığım sanırım Tijen'cim . Tad olarak yeni birşeyler denemek hep heyecan vermiştir :)Seçtiğim yemediğim pek birşey de olmadığından bu konuda işim kolay... Yeter ki tabağımdakiler bir uyum içerisinde olsun ,iyi bir kombinasyon oluştursun. Akdeniz Mutfağı ve Meksika Mutfağı favorim.

sevgilerimle

Damak Tadı dedi ki...

Benim yazdığım yorum uçtumu şimdi..Uçtu uçtu yorumum uçtu hesabı olmuş Tijen'ciğim..

Her yemeği tadamam..Meksika yemeklerinin bazılarını çok severim..Akdeniz mutfağına bayılırım..Sanırım en çokda tavuk grill-patates-bira severim..Bak yine yazıyorum Bayern işi oldu diye..))

Kocaman ve sıcacık sevgiler..

Zehra Gürgen dedi ki...

Yerinde o ülkeye ait lezzetleri tatmadığım için bu konuda fazla bir yorum yapmak istemiyorum.Türkiyede bulunan yabancı mutfaklara ait restoranlarda yedim tabii.
Ama herşeyin kendi yerinde daha farklı olduğuna inanırım.Mesela Mersin'de yediğin tantuni ile İstanbul'da yediğin arasında bile dağlarca fark vardır. Acılı yemekleri pek tercih etmem.Aynı şekilde fazla ekşi ve fazla tatlıyıda. Orta karar..Ama kesinlikle ne yersem yiyeyim yanında sebze olsun, zeytinyağ olsun.
Sevgiler.

Tijen dedi ki...

Dünya lezzetleri bitmez, tatmaya devam dostlar. Beğenilerinizi paylaştığınız için teşekkürler.

Yaşamın kıyısında dedi ki...

Türk Mutfağı ve İtalyan mutfağı,
Birbirine benzediği için belki de?
Ayrıca sizin mutfağınızıda
Sevgiler...

pelince dedi ki...

Bu konuda çok tutucuyum galiba,alıştığım lezzetlerin dışına pek çıkamıyorum... İtalyan mutfağını seviyorum..Makarnalar ve değişik soslar benim de en çok sevdiklerim arasında...
Yöresel lezzetleri sevdiğim aşikar zaten..Acılı yemekler bir tutku ,şerbetli ise favorim...
Babaannem doğum sırasında bile acılı çiğ köfte yedirmiş anneme,sütten geçsin diye :))sen düşün gerisini....

neslihan erzincan özgür dedi ki...

merhaba canım.farklı mutfakları orjinal haliyle tadma şansım olamdı.umarı bir gün büyük dünya turuma çıktığımda yazacağım sana beğendiklerimi:-)

kırmızı et sevmediğim için sebze,balık ve tavuk seviyorum.ee daha ne yiyeyim dimi:-) baharat çok severim ama dediğin gibi kararında...bir de maalesef aşırı bir hamur işi düşkünlüğüm var,ne yesem ekmek olmayınca doymuyorum yahu,çok fena:-)

iyi hafta sonları canım.sevgilerimle...

Adsız dedi ki...

Merhaba mutfaktazen fanatikleri ve Tijen,

Kumru denilen muhteşem lezzeti Çeşme'de, yerinde tattıktan sonra anladım ki nerenin nesi meşhursa, gidip yerinde, yöresinde yiyeceksin. Ekmeği bile apayrı bir lezzetti... Bu tecrübe sonrasında İstiklal'de yediğim bir Meksika ya da Çin yemeği ile o mutfak hakkında kesin bir kanaate varmanın yanlış olduğunu düşündüm. O nedenle suşi denen lezzeti sevmeme rağmen, tercihim Balık Pazarı'nda hamsi tava - bira ikilisi oluyor :)

Afiyet olsun.

Sevgiler,
Hilal

Adsız dedi ki...

Ben ayırt etmem her lezzeti yerim özellikle uzak doğu mutfağını çok merak ediyorum...

Adsız dedi ki...

Hos bir resim ve güzel bir soru.
Ben hep insanin alisik oldugu ve büyürken beslenmesine ait tatlarin onun sevdigi yemekler oldugunu düsünüyorum. Bazan esim de fark ediyorum, benim cook begendigim Antep'in buglamasi vs. yemekleri onun hic hos bulmadigini görüyorum. Onun vazgecilmezleri de bana garip geliyor mesela.
Bunun altini cizdikten sonra neyi unutamadigimi düsündüm. Almanya'ya ilk geldigim yillarda cin lokantasinda yedigim soyasoslu bambulu bir yemek animsiyorum. Ev de cook denemeler yaptim ve ayni tadi asla bulamadim. Unutamadigim ve cok begendigim bir yemek olarak kaldi aklimda.
Sevgiler...

Adsız dedi ki...

okuduğumdan beri düşünüyorum neleri severim diye. Öyle çok var ki.. Bir kere annemin yemekleri diyeyim.. :) yani Bolu mutfağı :)

Sonra İtalyan mutfağına ve yunan mutfağına bayılıyorum. Aslında Akdeniz mutfağını seviyorum daha çok. Rum mezelerini (tabi ki yanına bir duble rakı), risottoyu, pizzayı, tapasları, paelaları gözüm kapalı yerim.. :)

Acıyı sadece çiğ köftede yerim. Tatlı ekşi şeylerden bazılarını severim.

Bir de alakkasız ama seni okumayı severim tijenim.. :)

Narince dedi ki...

Meksika yemeklerini ayrı tutuyorum. Bize yakın bulduğum bir mutfak. Fajitas ları bizim dürümler gibi, yalnız tatlıda bize yetişmeleri mümkün değil.. Hatta bizdeki kuyu kebabına benzer bir kuzu etinden yemekleri bile var, üstelik bu yemeği özel günlerinde kahvaltı niyetine yiyorlar.. Yalnız acıyla problemim var. Fazlaca acı yemeğin tadını almama engel oluyor. Bu yüzden çok tercih etmiyorum.
Börtü böcüğe gelince; asla!

Adsız dedi ki...

Ben de acili yemekleri cok severim, özellikle Meksika'nin aci soslu tortillasini ve Italyan pizzasini acili olarak.. Ne zaman restaurant da pizza yesem, yaninda gelen aci biberli zeytinyagindan üzerine bol bol gezdiririm mesela. Ama Türk mutfagi bence en güzeli..

Adsız dedi ki...

Tijencim ben de acısız yapamayanlardanım. Üzerine acı pul biber dökmediğim yemek yok gibidir. Nedense biraz olsun acı olmazsa o yemeğin tadını alamıyormuşum gibi gelir bana.
Bu acı tutkum çok eskilere dayanmıyor aslında, sanırım 5-6 senelik bir geçmişi var en fazla..Nedense işte öyle birden bire seviverdim acıyı:).
Çin mutfağının bazı yemeklerini seviyorum; acı-tatlı-ekşi gibi tatların korkusuzca ve keskin olarak kullanıldığı yemeklerini mesela. Bir de en sevdiğim yanları yemeklerde sebzeleri fazla pişirmiyor oluşları, böylece besinler de daha çok korunuyor olmalı.
Meksika mutfağından da sebzeli ya da tavuklı Fajita'ya bayılırım (ama bunun için cidden kendimi çok aç hissetmeliyim:)) yanında çeşit çeşit soslarıyla elbette..
Aklıma gelenler bunlar ama düşününce hiçbiri bizim mutfağımızın yerini tutamaz, hele de (bana göre) Ege yemeklerimizin:)..
Sevgiler;).
aslı