03 Ocak 2009

İstanbul'da geleneksel ekmek fırını

Daha önce simit fırınlarıyla ilgili bir soru sormuştum, hatırlarsınız. Şimdi de ekmek fırınlarıyla ilgili bilgiye ihtiyacım var sevgili İstanbullu dostlar. Yardımcı olabilirseniz çok çok mutlu olacağım. Geleneksel ekmek yapan bir fırına ihtiyacım var. Odun ateşinde, mümkünse ekşi mayayla. Böyle fırınlar biliyor musunuz? (Çengelköy'deki Has Fırını ve Beşiktaş'taki Yedi Sekiz Hasanpaşa Fırını'nı biliyorum. Bunların dışında.) Şimdiden çok çok teşekkürler.

11 yorum:

kurka dedi ki...

yanılmıyorsam kadıköy hasanpaşada batu ekmek ve sakalar, tüylüoğlu vardı el değiştirdi nasıl yapıyor bilmiyorum. yarın sorabilirim kesin cevabı yazarım. fikirtepede somuncubaba genelde fikirtepenin çoğu odun ateşinde ama maya yı bilemem.

zarpandit dedi ki...

aslında sakaryada bir ton var vakfikebir ekmeği varya heh işte ondan..aslında istanbulda heryerde vakfıkebir var ama sormak gerek tam bilmiyorum ki :(

bu arada uzun zaman oldu ama benim okul artık sakız oldugundanmıdır nedir yazamıyorum elim gitmiyor hiçbişiye..neyse bugun yazıyorum artık..


unutmadan tum güzel dilekler sana gelsin yeni yılda:))

pelince dedi ki...

Tüylüoğlu bizim burada da var ama ,nasıl maya kullandıklarını hiç bilmiyorum..Bende uğrarsam sorarım..

Zeynep dedi ki...

Tijen ben Sarıyer'de oturuyorum.Çok eski Sarıyer fırını var.Ama geleneksel ekmek yapıp yapmadıklarını tam bilmiyorum.Yarın öğrenip,haber vermeye çalışırım.
Sevgilerimle

Adsız dedi ki...

göztepe meydan fırını istasyon caddesinde.göztepe istasyonunun yanında ekşi maya varmı bilmiyorum ama ekmekleri çok güzel simitleride öyle

Adsız dedi ki...

Merhaba,

Tamam, ben de şimdi annemi aradım; Göztepe'deki Meydan'ın fotolarını çekiverecek. Ekşi maya kullanıyorlar mı diye de soracak. Genelde hazır maya kullanıyorlardır tahminimce. Ama çok çeşit ekmek yapıyorlar - cevizli ve tam buğday bu sıralar favorim :)-, belki birinden biri ekşi mayayla yapılıyordur :)

Vakfıkebir ekmeğini genelde Beylerbeyi, Kirazlıtepe, Kuzguncuk vs. civarında bulabilirsiniz. Malum Karadenizliler memleketten göçerken, mahalle isimleri ile fırınlarını da getirmişler :)

Sevgiler,
Hilal

Damak Tadı dedi ki...

Ekşi maya kullanan fırınlar Karadeniz fırınlarıdır Tijen'ciğim..Bağdat caddesinde yok ama mahalle aralarında bu tür fırınlara rastlamak mümkün..

Sana yardımcı olmayı çok isterdim canım..


Sevgilerle..

Tüsi ve Yasi dedi ki...

..daha geniş bilgi sahibi olanlar vardır bu konuda ben de acizane yazmak istedim.yazılan yerlerde tamamen ekşi mayalı ekmek olur mu bilmem İdealtepedeki Ekmekchi Karadeniz fırın kısmen kullandıklarını söylemişti.Ben daha dün akşam makinede yapmayı denedim tabi dışarda hazırlayarak. Ancak çok az kabardı ama tadı güzel ve farklı Çocukluktan gelen alışkanlıkla hep onu arıyor ve yapmaya çalışıyoruz.O zamanın doğal buğday unları olmadığı için şimdi inanın başarısız oluyor sanki çabalarımız.Ümraniyede tesadüfen un deposunun önünde karşılaştığımız Gebzede yaptığı sırf ekşi mayalı ekmeği arabasıyla dağıtan beyden aldığımız ekmek o tadı verdi sanki Yarı yarıya kendi öğüttüğü buğdayı kullanıyormuş .tekrar oraya gidince iletişim kurmanın yollarını arayacağız.Ben de eskiden kalma yöntemle ekşi maya tarifi vermek istiyorum.BİRKAÇ HAŞLANMİŞ PATATES SICAKKEN EZİLİR..içine evde mayalanmış yoğurttan ekşitilmiş ayranla ve un ilavesiyle (biraz da şeker ve tuz)ufak bir ekmek hamurundan gevşek hamur yapılır iyice sarılır ve sıcak bir ortamda kabarması beklenir ve kabarınca un iavesiyle tekrar yoğurularak istenilen miktara ulaşılır ve fırına verilir.ÖN MAYALANMA BAŞARILI OLURSA GERİSİ KOLAY .bu soğuk havalarda gayet sıcak ortam istiyor yalnız.umarım yararlı olmuştur.Sevgilerimle

Zeynep dedi ki...

Tijen ben bugün sordum,Sarıyer'de Mavi Karadeniz diye bir fırın var,tam merkez camiinin karşısında.Katkısız ekmek yapıyoruz dediler.Trabzon ekmeği de yapıyorlarmış.Ekşi maya da kullandıklarını söylediler.Bir de arkadaşım söyledi,Bahçeköy'de bir fırın varmış oranın ekmekleride çok güzelmiş.Umarım işine yarar bu bilgiler.
Sevgilerimle

Tijen dedi ki...

Herkese çok çok teşekkürler yardımlarınız için.

Culinaire Mechanic dedi ki...

Megakoy'de geleneksel ekmek yapan
firin yoktur bence. Bulunca haber ver. Dun yeni yaptigim eksi mayamla ilk ekmegimi yaptim, cok guzel oldu.