16 Kasım 2007

Savaşma, karnını doyur

Her yıl 1 Mart günü kutlanan Aziz David Günü’nde, tüm Walesliler yakalarına sarı nergis takar ve o hafta mutlaka pırasa yerlermiş. Hatta bazıları işi daha da ciddiye alıp çiğ pırasa yemeyi borç bilirlermiş. Neden pırasa derseniz, kahraman yöre erkeklerinin Saksonları nasıl yendiğinde bulacaksınız yanıtı. Kendilerinden olanla düşmanı nasıl ayırt edeceğini bilemeyen Walesli köylüler kara kara düşünürken, bir din adamı, savaş sırasında topraktan bir pırasa çıkarıp eline almış ve şöyle bağırmış: “Elinde pırasa olmayanların bizden olmadığını anlayacaksınız!” Bir şekilde savaştan galip çıkar Walesliler ve savaşı kazanmalarını sağlayan David adlı din adamı o günden sonra Aziz David adıyla anılmaya başlar. (Her Güne Bir Yemek'ten)
Bunun üzerine pırasalı ne yapmalı diye düşününce aklıma pek çok fikir geldi. Böreklerde pek severim mesela pırasayı. Patatesli börekte özellikle. Patatesle birlikte körili kavurması da pek güzel olur. Sonra çorbası. Sarmasını yemedim galiba ama biliyorum. Bir de sirkeli, yoğurtlu mezesini yemiştim, nasıl da güzeldi. Zeytinyağlısını da yerim ya aman şöyle bir zeytinyağlı pırasa olsa da yesek demem. Soğan yerine kullandığım çok olmuştur. Ne de olsa aynı ailenin fertleri kendileri. Siz onu nasıl kullanıyorsunuz? (Aslı demiş ki pırasalı mıhlama yaptığımda kimse hayır demez. Yazdığı satırları okurken aklıma İnebolu Pazarı'nda satılan pırasalı mısır ekmekleri geldi. Hmmmm... Yorum yazıp pırasayı kullandığı değişik tarifleri aktaran tüm dostlara teşekkürler. Hepinizin ellerine sağlık.)

27 yorum:

Adsız dedi ki...

iyi aksamlar,din adami anlamis pirasanin faydalarini galiba o yüzden pirasayi eline almis,ben en cok börek veya zeytinyalida kulanirim .sevgiler

Adsız dedi ki...

Tijenim, ben pırasaya bayılan biriyim. Özellikle çorbasını, böreğini, zeytinyağlısını(hele pirinç katılmışsa offf ki ne of) :)pek severim. Çin usulü etlerde kullanmayı da severim.

annem etlisini yapar, bir de geçtiğimiz istanbul gezimde sarmasını yemiştim gayet güzeldi.

Makarna sosunda bile kullanırım. Anlayacağın pırasa delisi var karşında..

Yazan : walesli köylü misss :)))

Betül dedi ki...

Merhabalar
Pırasalı börek mi dediniz? Buyurun efendim ben de hazır sıcacık ...
Sevgilerimi bırakıyorum....
Mutlu bir hafta sonu diliyorum.

Yaren dedi ki...

Merhaba,ben pirasayi klasik pirincle pisen yemegini severim birde tavada et pisirirken icine pirada eklerim ,pul biber yag.Yani sogan yerine pirasayi eklerim.Iyi hafta sonulari.

Mutfak Havlusu dedi ki...

Tijen ablacım sonunda gene güzel bir konudan girizgah yapmışsın.
pırasayı bizde de çiğ yerler bazen salataya soğan yerine doğranır havuç-kırmızı lahana-turp ve pırasa çok güzel oluyor.
nacizane bir tavsiyem var zeytinyağlı pırasanın birde kuşüzümlüsünü tavsiye ederim,çok nefis oluyor.
Aysel ablanın etkinliğe yetiştirebilirsem orda olucak inşAllah.
bu güzel yazın için teşekkürler..

NiNo dedi ki...

cin boreginde :) arnavut boreginde nefis oluyor mesela :)bide zeytinyagli yemegine bayilirim ben :) bol limonlu ve havuclu olcek emmeeeeeeeeee :d

Adsız dedi ki...

yesıll:)) pırasayı annem zeytınyağlı yapar ama ben sadece havuclarını yerım:( bır de bızım meshur arnavut böreklerımız vardır pırasalı da yapar annem ama ne yazıkkı ben yemıyorum:( soğanı da yemedığım gıbı:)) malum gastrıt...

sevgıler

Tijen dedi ki...

Haklısın Sevgi! Pırasa nelere kadir değil mi?
*
Zerrin'ciğim,
O zaman bir gün buluşursak pırasayla kutlayalım. Ben de çocukken zeytinyağlısını çok severdim galiba ve annem de bana 'mori arnavut' derdi, nedense!
*
Betül'cüğüm,
Bu ne tesadüf! Çok şaşırdım ve pek hoşuma gitti.
*
Sevgili Yaren,
Baktım linklerde yok siten, hemen ekledim.
*
Zeynep'ciğim,
Enteresan olmalı, hiç kuşüzümüyle denememiştim.
*
Nihan'cığım,
Senin böreklere ne demeli? Harika görünüyorlar!
*
Fidan'cığım,
İstediğin kadar yeşil değiller ama sen yeşil istediğin için koydum pırasaları buraya.

Aybike Ceylan dedi ki...

Tijen'cigim,

Pirasayi en cok zeytinyagli yapariz, bazen salataya minik minik dograriz. Bir de annem en cok sogan, pirasa ve yumurta ile kavurmasini yapar, ustune de bolca karabiber.:)

Sevgilerimi gonderiyor, guzel bir hafta sonu diliyorum.

Adsız dedi ki...

ilk duyuyorum sayende david pırasasını
benim pek alakam yoktur pırasayla ama köftesini seviyorum özellikle dayım yapar biz yeriz.
kocaman sevgiylee

meleginmarifetleri dedi ki...

tijencim ben pırasaya bayılırım çok güzel bir sebzedir bence ama herkez yemz nedense ben pırasanın gözlemesini yaparım herkes bayılır yaptığım bir gün blogada koymayı düşünüyuorum canım sevgilerimle hoşçakal

Bizim Evin Mutfağı-Aysel dedi ki...

Tijen Ablacığım bizde nedense pırasanın sadece zeytinyağlısı yapılır. Bende aradabir tazelerini soğan yerine yerim :) Ama biraz araştırayım bakalım damak tadımıza uygun hangi şekilde kullanabilirim. Burdaki yorumlardan yola çıkarım artık. Sevgiyle...

Adsız dedi ki...

Merhabalar .Tesadüfün böylesi anca olur. Bugün nerden estiyse pazardan pırasa aldım eve gelince akşam yemeği için hazırlıkları tamamlayıp tencereyi ocağa vurdum. Bu arada mutfakta zen'e bakınca gözlerim faltaşı gibi açıldı.Ocakta pırasa karşımda pırasalı bir yazı İnsana tesadüfün böylesi dedirttirir.Sizlere sağlık neşe ve muhabbetler.ZENGİLE

esra(büyüleyenmutfak) dedi ki...

merhaba,

annem bir pırasa pişirsede yesem diyenlerdenim

ben böreğini hiç denemedim ama hep çok övülüyor merak ettim, mevsimi geldi denemek lazım

sevgiler

aslı varmış, aslı yokmuş dedi ki...

Tijen'cim pırasa sevilmezmi? Ben her türlüsünü severim ama en çok zeytinyağlı ve mıhlamasını yaparım. Yemeğini çocuklar zeytinyağlısını eşim pek yemezler. Amaaaa mıhlamasını yapınca hayır diyen olmadı şu ana kadar. Kahvaltılarda bile yaparız. mmmm. Sevgiler..

reality dedi ki...

Bende sizin gibi zeytinyağlı
pırasa severim.Sevgiler...

Tijen dedi ki...

Aybike'ciğim,
Harika öneriler bunlar, teşekkürler!
*
Yeşiiim,
Özlemişim sesini!
*
Melek'ciğim,
Mutlaka en kısa zamanda yayınlamalısın pırasalı gözlemeni. Nefis olmalı.
*
Aysel'ciğim,
Bizim kızlar öyle becerikli ki, bence her sorunun yanıtı komşularımızda var.
*
Ellerinize sağlık Zengile dostum.
*
Esra'cığım,
Farklı alternatifler vardır elbet pırasalı börek için ama Arnavut usulü börek gerçekten çok güzel oluyor.
*
Aslı'cığım,
Merak ettim şu mıhlamanı.

Adsız dedi ki...

Borek de, zeytinyagli da, corba da, quiche de, tart da olur.. Hepsi de pek guzel olur :) Pirasayla balik da ayni tavada pek guzel olur: Zeytinyaginda ince kiyilmis pirasalari kavurmaya baslayin, biraz sarimsak ekleyin. Azicik su ekleyip sebzeyi biraz daha pisirin. Beyaz etli balik filetolarini sebzelerin uzerine koyunu, uzerini yari kapatip baliklarin pismesini ve yemegin suyunu cekmesini saglayin. Arada istediginiz gibi tuzunu, biberini vb. ayarlayin. Ayni yemegi sizin palamut ve semizotu mezesinde oldugu gibi de hazirlayabilirsiniz. Afiyet olsun :)

YILDIZNAF dedi ki...

Pirasa benim de askim ama buralarda hep iri iri var. Soyle ince uzun alip zeytinyaglisini yapmayi ozledim....

hera dedi ki...

pırasalı makarnaya hayır diyen olur mu?

ginger dedi ki...

Bizde zeytinyağlı pirinçli ,havuçlu yada kerevizli yemeğini yapanlardanız ama Tire'de yemiştim ,meşhur köftesinin yanında pırasayı halka halka doğrayıp limon ve zeytinyağı ile zenginleştirip salata olarak veriyorlardı.

Alp ve Ege'nin Annesi dedi ki...

Ben de alip, ince kiyip derin dondurucuda hazir bekletiyorum, bazen kiymali sosa, bazen tavuklu paya kabakla karistirarak, en son da Archisugar.blogspot.com daki pay da kullandim...Haa aklima geldi, patates gratende de incecik kiyilmisi cok iyi oluyor..

Ferhanca dedi ki...

Benim rahmetli anneannem çiğ pırasayı çok severdi,şöyle beyaz atarafından diklemesine kesip tuza banarak yemesi çok güzzel olur.Salataya doğrrayıncada çok güzel oluyor ,körpelerine doğraycaksın .bir de burada Karadenizde pırasa çok başköşededir aynı karalahana, yeşilfasulye, kelem(beyzalahana) in olduğu gibi doğu kardenizde turşusunun yapıldığını biliyorum yemedim hiç güzeldir bekli.Benim favorim zeytinyağlı pırsa bol limonlu nefis olur.eşim ise kavurmayı tercih eder bol acılı.sevgiler.

Tijen dedi ki...

Heraaaa!
Adını buralarda görmek ne güzel, özlemişim sesini.
*
Ferhan'cığım,
Olmaz mı? Bayılırım Karadeniz yemeklerine zaten.
*
Alp ve Ege'nin annesi, Yıldız ve Ginger,
Sizlere de çok teşekkürler. Aslında bir tek sebzenin bile ne çok işe yarayacağının kanıtı değil mi bu?

Adsız dedi ki...

Pirasanin dolmasini yapmistim bir kere. Pirasa haslaniyor, kavrulmus kiymayla ortadan bosaltilan yer dolduruluyor, sonra yumurta ve unlanip kizartiliyor. Cok guzel.

Turk Yahudiler'in pirasali kofresi vardir ve nefis olur.

Fransiz usulu bir cesit pizza vardir, onun ustune karamelize edilerek konulur.

www.elifsavas.com/blog

IŞILCA TATLAR dedi ki...

Tijenciğim, ben de pırasayı çok sevenlerdenim. Böreğini, z.yağlısını, kavurmasını(bunun içine bir iki de yumurta kırdın mı oldu sana başlıbaşına bir yemek) ammma bir yemek var ki ona bayılırım. Daha önceleri bilmezdim. Ne zaman ki Bodrum'da Egeli komşularımızla tanıştım oraların incecik köy pırasalarından ,içinde de bir baş kerevizi ve bolca da kereviz yaprağı olan kuzu etli, nohutlu ve kerevizlisini tatmadıysanız mutlaka deneyin derim. Hem sebzelerin, hem bakliyatın hem de etin buluştuğu bu yemek aynı zamanda da çok besleyici ve midevi.
Ayrıca yaptığınız patates salatasının içine az yağda sotelenmiş pırasaları da koyarak farklı bir çeşit denemiş olursunuz.
Şimdilik aklıma gelenler bunlar.Yaptığımda yayınlayıp size de haber vereceğim.
Sevgilerimle,

Alp ve Ege'nin Annesi dedi ki...

Duzeltme: archisugar.blogspot.com'un pirasali pay tarifinden yararlanarak demek istemistim...