26 Kasım 2007

Ekmek aslanın ağzında

Kevgir dergisinin Aralık sayısı, derginin annelerinden sevgili Esra için çıkacak. Sevgili Zerrin ve Selen diyor ki, Esra'nın sevdiği yiyecekleri pişirelim, ona dair anılarımızla dergide yer almak üzere gönderelim. Ayrıntılar Selen'in sitesinde. Şimdiden hepinizin ellerine sağlık. (Bu konuya dair yazılmış yorumları bu yazının yorumlar kısmında okuyabilirsiniz.)
*
"Bu adamların gülümsediğini gördüğümde kendimi çok iyi hissediyorum" diyor Mr. Munoz, "çünkü uyumadan önce yemek yiyebildiler." New York Times'da okudum bu yazıyı. İş bulamayan Latin Amerikalı göçmen işçileri her akşam saat 9:30'da, hiç bir beklentisi olmadan doyuran Kolombiyalı Jorge Munoz'un yaptıklarını anlatıyor. Üç yıldır her akşam aynı yerde yemek dağıtıyor Jorge. Restoranlarda çalışan dostlarından yenebilir durumda olan atık yiyecekleri, kimi fırınların hediye ettiği ekmek ve çörekleri, annesinin verilen malzemelerle hazırladığı yemekleri, sıcak çikolata ve kahveleri aç vaziyette gelişini bekleyen işçileri doyurmak üzere her gün aynı yere getiriyor. Ekvatorlu Carlos Suarez (47), her gün iş bakmaya geliyoruz ama bu ara iş yok diyor. Jorge olmasa ne yaparız ki?
Ekmek her yerde aslanın ağzında. İnsanoğlu nerede olursa olsun, aş peşinde, ekmek parası kazanmak derdinde. Ne zor şu yaşam. Peki ya parasını kazanmak için onca didindiğimiz ekmeğin değerini biliyor muyuz? Yazıyı okurken bizi düşündüm. Aç insanlar için ne kadar çaba gösterdiğimizi. Hastalar, yaşlılar, eksikliler, aş bulamayanlar için.

25 yorum:

yagmur dedi ki...

yumurta kapiya gelene kadar hicbirseyin degerini bilmiyoruz.malesef..

Berceste dedi ki...

Bir paragraf ama içinde dersler olan, kendi kendini açıklayan bir paragraf bu seferki.

Biz internet sitelerinde renkli sayfalar arasında dolaşırken, bir kırıntıyı bulamayan, bulmak için canını ortaya koyanlar var.

Benim de aklıma bir Ramazan günü, aşevinde dağıtılan yemeği alabilmek için 70'indeki dedeciğin elinde sefertası kilometrelerce yolu yürümesi geldi, izlediğim bir televizyon programında.

Bugün hepimiz birşey yapsak, ihtiyacı olduğunu düşündüğümüz birisine bir yiyecek alıp versek bu yazı üzerine... Gücümüz varsa aşevlerini desteklesek... Aklımızdan da hiç çıkmasa, elimize geçen fırsatları bu şekilde değerlendirsek, süslü kurabiyeler yapıp, ben yaptım demek yerine!

Betül İnce dedi ki...

Günaydın Tijen'ciğim,

Bu hayatın kaç yüzü var acaba?
Çoook sanırım.
Sevgilerimle.

meleginmarifetleri dedi ki...

Tijencim yazın çok güzel. Gerçektende ekmek aslanın ağzında, hatta mideye doğru gitmekte. Bizlerde bu şekilde davranmalıyız. Ben mesela insanlar için olmasada hayvanlar için hiç bir şeyi çöpe atmam, mutlaka aç bir hayvan vardır, diye düşünerek onların yemesini sağlamaya çalışırım. Bence herkesin özelliklede ekmek konusunda duyarlı olmasını isterim.
Çöplerde ekmekler dolu:(
Bu konuya değinmene çok sevindim canım sevgilerimle hoşçkal

Mutfak Havlusu dedi ki...

sıfır desem çokmu acımasızca yaklaşırım?

geçen gün bir cadde üstündeki çöp konteynırlarının yanında büyük çöp poşetleri gibi poşetler vardı 2-3 tane ağzına kadar dolu ve içindekiler ekmek kabukları kenarlarını sıyırmışlar ve atmışlar hani bizim değerlendirelim dediğimiz hiç olmadı çorbana ekmek olarak doğra dediklerimiz.
ya elinde olan bir ekmek parçasını bile paylaşamayanlar
yada sofrasında binbir türlü çeşitle oturup bugünde onu yemiyim bunu biriyle paylaşayım diyenler,yok!
abarttığımı düşünüyorum bazen hatta bunu düşündüğüm zamanlarda o kadar acımasızca şeyler görünce yok abartmıyorum diye vazgeçiyorum,ama ekmek aslanın ağzında değil çünkü şu an sadece göz boyayıcı merhamete sahib olanlar aslan kadar bile olmaz aslanı kirletmeyelim..

bazen bir yerden yemekten çıkarken yada elimde pasta-tatlı vs.olunca yoksul yada muhtaç durumdaki insanlar karşıma çıkınca kendimide sorguluyorum,bu adaletsizlik canımı yakıyor karman çorman oluyorum.

Tijen abla'cığım biliyorum fazla sinirli ifadeler belki daha iyiniyetli yaklaşmalıyız diyebilirsin,ama gün geçtikçe iyiniyetler çürümeye duruyor çünkü iyileşmeyi unutuyoruz.
sözlerimi uzun tuttum kusuruma bakma ama daha dün bu düşüncelerle yolda kafam karışırken senin bu yazın çok iyi geldi.
dünyada bizler gibi insanlardan bir tane bile kalsa umut vardır diyebiliriz.

YILDIZNAF dedi ki...

Haklisiniz. Kiymetini bilmek lazim, en cok da ekmegin, suyun, havanin....Emegin, nesenin, sagligin....Sevgilerimle.

ayşegül laçinler dedi ki...

Çok haklısınız, aslında yapacak o kadar çok şey varki. Ekmeği çöpe atmamakla başlanabilir mi? Çöpe atılacak kadar fazla ekmeği olanlar lütfen ekmek alamayanları da bir düşünsünler.

daimamutfak dedi ki...

Yazın beni duygulandırdı.Carlosların çoğalmasını diliyorum şu an..

Yaren dedi ki...

Tijencim cok haklisin,bizler elimizdeki ekmegin kiymetini bilemiyoruz.Ekmekler bol bol cöpe gidiyor.Yeni tasindigim da evime komsum ekmek getirdi bize.Cünkü bizim oturdugumuz mahallede market yok,uzakta biraz.Bizde neyin nerde oldugunu bilmiyorduk.Bende kendisine ekmegimiz var dedim ,gerek yok diyince.Bosver al sen fazla ise eger cöpe atarsin dedi.Getirdigi taze ekmegi cöpe atabilcemi söyleyince cok sasirdim.Cöpe ekmek gidiyor ama bayatlar.Nice insanlar var o bayat ekmeklere muhtac.Keske herkez Jorge Munoz gibi yapabilse.Cok tesekürler bu güzel yazilarin icin canim.

Ayşegül Taştaban Erzincanoğlu/ Behçet dedi ki...

Çok hoş bir yazıyı bizle paylaşmışsın...Unutmamalı..

Selen dedi ki...

Kevgir Aralık sayısı sevgili Esra için hazırlanıyor. Ayrıntılar burada. Lütfen tıklayın.

Cafe Gusto dedi ki...

Tijenciğim ne hoş yazmışsın yine.Tam bir tüketim toplumu olduk çıktık.Elimizdeki ile yetinmiyoruz.Hep istiyoruz.Ancak kötü durumdaki insanları görünce hayatın öteki yüzü aklımıza geliyor.Umarım bu yazı hepimize ders olur.Çünkü bizler ekmek olmayınca pasta yiyen şanslı insanlar topluluğuyuz maalesef .
sevgiler...

Zeynep dedi ki...

Nasıl beni ilgilendiriyor bu yazı anlatamam Tijen'ciğim... Yeni başladığım işimde (ilk işim) anladım nasılmış ekmek parası kazanmak. Babama kızarken kendim para harcayamaz olacağım galiba. Bu arada sen o çiçeklerin canlılarını nerden bulmuştun? Ben yapaylarına bile razıyken canlılarının olmasına çok sevindim. Sevgilerimle..

NiNo dedi ki...

Lütfen Esra için Kevgir’de yer almak istiyorsanız alttaki yazıyı okuyun ve tercihinizi yorumla belirtmek için Selen‘i ziyaret edin. Teşekkürler.

Biliyorsunuz ki üç gün önce hepimiz sevgili Esra ile vedalaştık. Esra’nın Zerrin ile birlikte hazırladığı, tariflerinin dışında bize en güzel hediyesi Kevgir dergisi oldu. Kevgir Aralık sayısına kavuşmamıza da sayılı gün kaldı. Zerrin’in önerisiyle biz de istedik ki bu yeni sayı Esra’ya hediye gelsin. Onun sevdiği yemekler, onun kendi tarifleri bizim uygulamalarımız ile yeni sayıda yer alsın. Hüzünlü, mutsuz yazılar değil, mutlu, güzel anılarla dolu eğlenceli bir sayı olsun, Esra’yı gülümsetelim ve sevindirelim. Düşünün ki bu ona bir veda değil sürpriz hoş geldin hediyesi. Esra ile tanışmanızdan, komik anılarınızdan, yorumlaşmalarınızdan, paylaştıklarınızdan bahsedin. Fazla bir paylaşımınız olmadıysa da tarifini o kadar lezzetli pişirin ki anısız da olsa ondan bir aferin kapın.

Önümüzde sadece 2 gün var. Bu iki gün içinde aşağıdaki listeden seçeceğiniz yemeği pişirip fotoğrafını da çekerek yazınızla birlikte “esraicin@gmail.com” adresine mail atın. Listedeki her kategoriden seçim yapabilirsiniz. Tariflere ulaşmak için başlıklara tıklayabilirsiniz.


Sizden tek ricam seçim yapınca yorum ile tercihinizi iletmeniz. İKİ seçim yapın ki biri sizden önce davrandıysa ikinci tercihiniz size verilsin. Yarın sabah 09.00 itibariyle kişiler ve yemekler listesi hazır olacak. Mail atmak için son gün ve saat de 29.11.2007 Perşembe akşam saat 21.00. Bu tarihten sonra gelecek mailler maalesef kabul edilmeyecek.

Lütfen yandaki banner’ı sayfanıza koyarak herkesi bu faaliyetten haberdar edin ve detaylar için banner’a tıklamalarını rica edin.

Haydi! Esra’ya yüreğindeki kocaman sevgisine layık olduğumuzu gösterelim.


ÇORBALAR
1) Yayla çorbası


ANA YEMEKLER
1) Kuzu tandır
2) Kuzu haşlama
3) Hamburger
4) Biber dolması
5) Kabak dolması
6) Lahana Sarması
7) Yoğurtlu Köfte
8) Hasanpaşa köftesi
9) Fırında karışık kızartma
10) Paşa kebabı
11) Poşette tavuk ve peynirli makarna
12) Yufkada tavuk
13) Patatesli tavuk
14) Mantarlı tavuk
15) Kıymalı patlıcan
16) İçli köfte
17) Karnıyarık
18) Tavuk köfte ve patates püresi
19) Köfte çeliği
20) Köfte kebabı
21) Poşette köfte
22) Et sote
23) Shoarma
24) Rulo köfte
25) Poşette tavuk
26) Kıymalı patlıcan
27) Tavuk pane
28) Patlıcan Kebabı

SALATALAR
1) Basit kumpir

MAKARNALAR
1) Tavuklu makarna
2) Köfte ve makarna
3) Kıymalı makarna

PİLAVLAR
1) Bulgur pilavı ve cacık
2) Tavuklu erişte pilavı
3) Bulgur pilavı
4) Tavuklu pilav

BÖREKLER
1) Kıymalı patatesli börek
2) Kol böreği
3) Peynirli kızartma börek
4) Etli börek
5) Köfteli börek
6) Rulo börek
7) Bohça böreği
8) Sultan kebabı (böreği)
9) Tandır böreği (gözleme)
10) Rulo patatesli börek

EKMEKLER
1) Brioche (Fransız ekmeği)


HAMUR İŞLERİ
1) Peynirli pamuk poğaça
2) Trabzon kıymalısı
3) Şekerpare
4) Hazır yufkadan baklava
5) Minik pizza
6) Minik kıymalı pide
7) Et burger
8) Açma
9) Krep parizyen
10) Pizza
11) Zeytinli Rulo
12) Patates mücver
13) Mayalı poğaça
14) Haşhaşlı çörek

KEK VE MUFFINLER
1) Cevizli ve üzümlü kek
2) Browni muffin
3) Pudingli, meyveli ve damla çikolatalı kek
4) Peynirli ve Zeytinli muffin
5) Muzlu muffin
6) Çikolatalı ve kremalı muffin
7) Browni
8) Kekstra
9) Fındıklı ve çikolatalı muffin
10) Sucuklu muffin
11) Reçelli kek
12) Zeytinli muffin
13) Cheesecake, prens ve prenses
14) Krem karamelli kek
15) Muçari
16) Kuru meyveli muffin
17) Çikolatalı muffin
18) Zeytinli ve kurutulmuş domatesli kek
19) Kayısılı kek
20) Kremole tart
21) Kirazlı muffin
22) Çilekli kek

KURABİYELER
1) Fındıklı kurabiye
2) Elmalı tart
3) Fındık ezmeli kurabiye
4) Fındıklı tartoletler
5) Marmelatlı kurabiye


PASTALAR
1) Çikolatalı yaban mersinli pasta
2) Elmalı pasta
3) Çikolata Muslu tart
4) Çikolatalı pasta
5) Cheesecake
6) Şeker hamurlu pasta
7) Çikolatalı parfe
8) Yaş pasta
9) Basit elmalı pasta
10) Muzlu ve çikolata soslu yaş pasta
11) Kremalı ıslak kek

Adsız dedi ki...

Merhaba^^ PORSELEN DEMLİK 5 E^^ katılan dostlar

EV SAHİBİMİZ:http://yenitadlar.blogcu.com/
Akşam üstü sohbetine gelen dostlara,
Hanımlarla yapılan günlere,
Beş cayına gelen misafirlere,
Herbiri birbirinden lezzetli tarifler.
Çayın en iyisi^^ porselen demlik^^te,en güzel ^^cay tarifleri^^de burada olacak inş..


emeginize saglık diyorum ve son sözü marifetli ellerinize bırakıyorum.
Hazırlamış oldugunuz tarif hazırsa nasibimin-yeni tadlar ön sayfasında bildirebilirsiniz.
KATILAMAYANLARIN BİZZAT BEN KATILAMIYORUM YAYIN YAPAMAYACAĞIM DEMESİ İYİ OLUR..
BASLIK^^ PORSELEN DEMLİK 5^^ OLACAK
Gözden kacma olasılıgı olmaz o zaman.
SON GÜN 2 aralık PAZAR
KOLAY GELSİN
www.yenitadlar.blogcu.com

Baharcicegi dedi ki...

Bizdeki otel sahipleri retoran sahipleri Jorge Munoz gibi yapsa türkiyide ac insan kalmazdi diye düsünüyo..Alman komsum her sene Antalya ve tatil beldelerinde tatil yapar.her gelisinde ayni seyi söyler,otellerin ici piril piril yemekler nefis,ama otelin disi pislik icinde der.Cevredeki fakir insanlari görünce Antalayadaki okadar otelin günlük artan yemekleri cöpe gidiyor neden bu insanlari doyurmuyorlar diye soruyor.haksizda sayilmaz,her belde kendi yöresindeki fakir insanlari belli bir yere toplayarak artik yemekleri degil yenmemis kalan yemekleri bu insanlara dagitabilir.
Bir alman bana bunu söyleyince inanin ne diyecegimi bilemedim.

BALDAN TATLI dedi ki...

Uğrıyamadım komşum uzun zamandır. İnsan kaybetmeyince değerini bilemiyor değil mi? Elimizdeki gidecek ki kıymetini bileceğiz. Çok doğru dediklerin hayatım. Sağlıcakla kal.

Selma Alkan dedi ki...

Merhaba Tijen ablacim tabagimda 2 dilim elmali pastayla sana geldim ;)..gine anlamli bir yazi eklemissin bugun bloguna ama en cokta en son yazmis oldugun cumlereler beni dusundurdu;"Yazıyı okurken bizi düşündüm. Aç insanlar için ne kadar çaba gösterdiğimizi. Hastalar, yaşlılar, eksikliler, aş bulamayanlar için." cok haklisin belki televisyonda yada gazetede zor durumda olan insanlari gorduyumuzda icimiz kan agliyor ama neyapiyoruz???? yani agzimizdan cikan iki sozcukten baska bir yardimimiz oluyormu??? hayir..yada belki birseyler yapiyoruz ama bunu is isten gecmeden once yapmamiz lazim..guzel bir hafta gecirmendileyiyle sevgiler ;)))..

Tijen dedi ki...

Paylaştığınız güzel duygular ve düşünceler için hepinize teşekkürler. Ben 2 gün içinde bir şey yapıp yetiştiremeyeceğim ancak vakti ve fırsatı olan tüm komşuları Esra için çıkacak olan Kevgir'e katkıda bulunmaya davet ediyorum.

Adsız dedi ki...

Tijen Hanım,
Eskiden 'ekmek' aslanın ağzındaydı.
Şimdi maalesef bağırsaklarında.
Ağzından elimizi sokacağız,bağırsağından ekmeği
çıkaracağız.Tabiki aslan ağzını
kapayıp,kolumuzu kopartmaz ise..
Esen Kalın,Ali

Zamandan Sızan dedi ki...

BİRYERLERDE OKUMUŞTUM DİYORDU Kİ..CANIM SIKILDIĞI ZAMAN GİDİYORUM BİR HASTANENİN SERVİSİNE VE 1O KİŞİYLE KONUŞUYORUM..HAYATIN VE SAĞLIGIN FARKINA VARMAK İÇİN..

Aybike Ceylan dedi ki...

Sevgili Tijen'cigim,

Hayat bazi insanlar icin gercekten cok zor, her bakimdan. O kadar ac insan var ki, burada bile onu gozlemliyebiliyorsun. Herseyin, en basta saglikla aldigimiz her nefesin, kiymetini bilip, halimize sukretmek ve yapabiliyorsak da yardim ellerimizi arada bir de olsa uzatmak lazim.

Bu arada Turkiye'den bana birkac adet dergi geldi, birisi de "Lezzet".
Yazinizi okudum ve degisik lezzetlerimizin listesini vermissiniz cok mutlu oldum.

Sevgilerimi gonderiyorum.

Özlem dedi ki...

Bazı şeylerin kıymetini ancak kaybedince anlar insanoğlu.

Çocukluğumda durumu iyi olmayan komşularımıza evimizde pişen yemekten bir tabak ikram ederdik. Şimdiyse komşularımızı bile tanımıyoruz. Hayat mücadelesi içinde hatta her defasında biraz daha fazla kazanma hırsı içerisinde etrafımızda neler oluyor farkına bile varmıyoruz.
Oysa sizin yardımınızla bir lokma kursağından geçmiş bir fakirin sizde bıraktığı mutluluğun, huzurun yerini ne tutar ki.

Karnımız doyurabiliyorsak şükredelim imkanımız da varsa mutlaka paylaşalım. Keşke hepimiz azda olsa birer Jorge olabilsek .

Adsız dedi ki...

rahmetli babam derdi ki;insan yılda
bir kez:hastane-mezarlık-hapishane-
gitmeli,insanlarla konuşmalı,sigara
dağıtmalı vs.anlamını sormuştum.
''işin olsun,olmasın sen git,sonra-
da düşün,hayatının kıymetini anlar-
sın,''demişti.sevgiler,arzu aksu

dogada.blogspot.ru dedi ki...

Sevgili Tijen
anlatılanlar hep doğru güzel şeyler ama uygulamaya gelince yapıyormuyuz orada durmak lağzım bir şeyi atmak helede ekmeği bize verilen bu nimeti kırıntısına bile kıyamam RABBİM yokluğunu göstermesin
sevgiler