07 Eylül 2007

Canın tatlı çektiğinde

İnsanın canı tatlı çektiğinde etrafında yiyebileceği bir şeyler olması güzel şey. Yoksa sokağa fırlayıp ne içerdiğinden emin olamadığı bir şeyler alıp sonra da mideyi bozabilir. En iyi pastane bile olsa, yahut fırın, tatlıcı falan, hazır ürünlerin hemen hepsinde bir şekilde yemek istemeyeceğiniz şeyler bulunabilir. Katkı maddeleri, gıda boyaları, aroma artırıcılar, glikoz... Geçen gün halis mulis bal üreten bir dostla konuşuyorduk. Dedi ki artık ucuz balların arıyla ilgisi yok. İmalathanelerde hazırlıyorlarmış. Glikoz, şeker, o, bu derken bala benzer bir şeyler çıkıyormuş ortaya. Onun balının kilosu 30 ytl. Eh tabii ki rekabet edemez 5 liraya, 10 liraya bal satanlarla.

İşte bu resimde gördüğünüz de görünüşte ve lezzette doğala yakın bir tatlı. İnsan bakınca ne bu diyebilir. Hatta sorsam belki tahmin edemeyecekler çıkar. Cevizli dut pestili. 1957'den beri Erzurumlulara şeker, çikolata ve benzeri lezzetler satan Şekerci Osman'dan alındı. (Böyle dükkânları keşfetmeyi sevdiğimi biliyorsunuz. Ailecek çalışıyorlar. İçerş girdiğimde kurucu Osman beyin gelini ve torunları vardı. Canla başla kandil şekeri kutuları hazırlıyorlardı. Erzurum'da kandilde kutu kutu şeker hediye edilirmiş.) Kocaman bir kalıbın yarısı. Ekmek dilimler gibi incecik dilimleyip dilimleri de üçe bölüp tabağa diziyor, sonra da gelip gidip yiyorum. Bol yağlı yahut peynirli yahut şunlu bunlu pastalardan, aşırı şerbetli tatlılardan bin kat daha iyi. (Yazıyı yayınladıktan hemen sonra Radikal gazetesinde bir haber gördüm. Haberin başlığı şöyle: "Boyalı gıda hiper çocuk mu yaratıyor?" Yazıyı okumak isterseniz burayı tıklayın.)

17 yorum:

ab-ı hayat dedi ki...

Merhaba Tijen! İyiki varsın ve böylesi lezzetleri bize hatırlatıyorsun.Bir kaç yıl oldu sanırım yemeyeli,bu harika lezzetten mahrum olalı.Ama en kısa zamanda memlekete gidildiğinde arayıp bulunmalı.Babaannemin yaptığı ve çocukluk anılarımı süsleyen lezzetlerden bir tanesiydi cevizli dut pestili.

sevgiyle kal...

Adsız dedi ki...

Benim annem de yaptı bu yıl çiftlikte pestil :)

Adsız dedi ki...

Şeftali ve erik pestilleri :)

Calimero Mutfakta dedi ki...

himmm.. canim tatli cekti bak simdi.. :)

Adsız dedi ki...

selam valla nasıl canım istedi şimdi....sevgiyle kalın...

limoncicegi dedi ki...

hakli soze ne denir? dogrusun tabi ...

ebruakin dedi ki...

Selamlar,
Güzel yorumunuz için çok teşekkür ediyorum. :)

Hazır tatlılar konusunda çok haklısınız. Elimin altında böyle sağlıklı gıdalar bulundurmak konusunda daha dikkatli olacağım. Gerçekten tatlı krizi gelince, içeriğini bilmediğimiz pek çok tatlı tüketiyoruz.

Görüşmek dileğiyle.
Sevgiler ve saygılar...

Leziz Sofralar dedi ki...

Tijen Hanim canimiz tatli istediginde ilk kostugumuz seydir cikolata oysaki yapilisini g�rsek eminim birdaha koymayiz agzimiza,b�yle unutmaya baslamisken dogal tatlarimizi cok iyi oldu hatirlatmaniz tesekk�rler, sevgiler...

Kevser - Elda'nin Annesi dedi ki...

Merhaba Tijen hanim, yorumunu gördügümde gözlerime inanamadim ve bir o kadar da sevindim ve gururlandim ayrica linklerine ekledigin icin. Sayfamla nasil tanistin acaba, insan yeni blogcu olunca merak ediyor, insanlar nasil bulup geliyorlar diye. Bizim oralarda pestil dedigim gibi dogal bir tatli ve dut pekmezinden yapiliyor bildigim kadariyla, yanlis bir bilgi de vermek istemiyorum. Aslina bakarsaniz, pestil belli de köme de sadece rulo seklindeki adlandiriliyor bence. Erzurumlularinda bu tatliyi bildiklerini bende hic bilmezdim, demek daha da yayginmis oralarda bile olduguna bakarsaniz. Bende seni linklerime eklemek isterim izininle ve tekrar görüsmek üzere diyelim, güzel bir hafta sonu gecirmeniz dilekleriyle, Almanya'dan hoscakal diyorum. Selamlar ve sevgilerimle...

NiNo dedi ki...

canim pestil oldugunu bi bakista anlamistim :D annem cok alirdi ve cok severdik maziye donduk nerde eski ballar eski tadlar :( bizde ayak uydurduk yenilere :(

Selcen Şenocak dedi ki...

Sevgili Tijen teşekkür ederim güzel yorumun için. Afiyet olsun canım nefis bir tatlı. Bende bu tür doğal tatlıları seviyorum. Konya'ya gittiğimde hem yerim hemde evime alırım, yapan insanları da tanıyorum güvenerek alıyorum.
Sevgilerimle iyi hafta sonları....

Hanife dedi ki...

Tijen'cigim merhaba,
Tatilimiz bitti ve donduk yeni yerimize.
Sayfana bakar bakmaz tandim, hani daha once sorduklarindan ilk dogru tahmin ettigim oldugu icin ayrica sevindim:) Pestile kim hayir diyebilir ki. Neyse ki, yeni donmusum ulkemden, tadi henuz damagimda.
Sevgilerimi gonderiyorum sana...

Tijen dedi ki...

Sevgili Kevser,
Blogların hoş yanı birinden ötekine atlayıp farklı dünyalarla tanışma şansı vermesi. Ben de seni böyle keşfettim işte. Linklerine eklersen çok mutlu olurum elbet. Sağolasın.
*
Hanife'ciğim,
Evine hoşgeldin. Özlemiştik sesini, hemen hoşgeldine geleceğim.
*
Sevgili kızlar,
Benim için pestil, cevizli sucuk en güzel tatlılar arasında ama doğalını bulabilirsem. Bazıları artık şekerle, glikozla ve bilumum farklı malzemelerle yapılıyor. Dolayısıyla tatmadan almamak gerek!

Damak Tadı dedi ki...

Sevgili Tijen'ciğim,
Pestili görünce aklıma neler geldi neler.Hatta gidip geldim de diyebilirim.Eskiden pestili mahallemizde bulunan Gümüşhane'li ve Kelkitli teyzeler yapardılar.Ne de güzel olurdu bahçelerinede kaynayan o bakarı kazanlar ve daha çok niceleri..))
Yüreğine sağlık canım.Trabzon dönüşü elime tutuşturdular teyzecikler,bunlar nedir dediğimde ise evine gittiğinde Ramazan akşamları yersin dediler..))Gözlerim yaşardı birden,duygulandım canm..

İyi ki varsın canım benim.Belleğimizden silinmeyen ama bazen hatırımızdan kaçan duygularımızı yaşattığın için.

Kocaman öpüyorum canım Tijen'im.

Anneciğin de ellerinden öpüp bu vesile ile hayırlı Ramazanlar diliyorum.Ramazanınız bereketli ve bol rızıklı geçsin canım.

Sevgilerle

Yelda Özyurt dedi ki...

Evet ben de bol serbetli tatlilara tercih ederim pestillleri...Tazesini yemek daha makbul ama ben kurularini daha bir severek yiyorum.

Adsız dedi ki...

Merhaba,
yazınız dikkatimi çekti haklısınız böle doğal gıdalar günümüz metropolünde zor bulunan şeyler. Ben karslıyım ve çok şanslı hissediyorum kendimi hala bu tür şeyleri doğal olarak yeme şansım var benimde çocuklarımında... heryıl hiç istisnasız alınr bunlar ve kışa hazırlık yapılır ben özellikle pestili çok severim diyer tatlılara göre gerçekten çok düşük kalorili ve doğal... Size bir sır daha verebilirim pestili küçük parçalara ayırıp yumurtayla çok az yağda kızarttığınızda harika bir tat meydana geliyor sabah kahvaltısında afiyetle yiyilebilir... yazım uzun oldu galiba ama böyle güzel yazılar görünce dayanamıyorum çenem düşüyor:))) kolay gelsin size tariflerinizin takşpçisiyim....

La Madame Chapeau dedi ki...

Pestiller bana hep çocukluğumu anımsatır... Ne çok sever,yerdik ben çocukken! Pestiller, cevizli sucuklar, kuruyemişler... Tertemiz, mis gibi...

En güzeli onlarla tatlandırmak ağızları... Ara sıra alıyorum, ama eskisi gibi lezzetlilerine rastlayamıyorum her yerde.

Yerlerinden almak lazım...

Hele ki dut kurusu...

:)