09 Mart 2006

Ayın kitapları


Iste bu ayin kitaplari. Ancak izin verin, kitaplara geçmeden önce dogumgünü kutlamalari için hepinize tesekkür edeyim. Siteye mesaj birakan, telefonla arayan, mesaj çeken, internet adresime yazan tüm dostlara tesekkürler. Sayenizde 42’den 43’e geçerken pek bir sendim. Sevginiz, paylasiminiz daim olsun. Evet, kitaplar dedik. Bu ayin diyorum da Mart’ın degil tabii. Subat’ta Istanbul’a gitmeden önce geldi bir kismi. Bir kismi ben Istanbul’dayken armagan edildi, kalan kisim ise Antalya’ya döndükten sonra geldi teker teker. Hatta bir tanesi (Karadeniz’de Lezzet Yolculugu) taze taze, yarim saat kadar önce geldi. Onu da listeye ekleyeyim istedim. Digerlerini tek tek fotograflayamayacagimi anlayinca toplu çekim yaptim. Son gelen kitap çekimden sonra elime ulastigi için boynu bükük kalmasin diye onu ayrica çektim. Kitaplarin hepsi yemek kitabi degil, resimden anlamissinizdir. Bir kismi yemek, bir kismi mutfak kültürü veya tarihi, bir kaç tane biyografi var, saglikli beslenme/diyet, siir, tarih, öykü... Hepsinin de kendine göre özellikleri var. Ne yapayim, listeden çikaramadim. Baska kitaplar da vardi ya onlari henüz tam anlamiyla karistiramadim bile. Okunmak için siralarini bekliyorlar. Bir de haberim var: Okudugum ve kitapligimda durmasina gerek duymadigim kitaplarin listesini verecegim önümüzdeki günlerde. Eger kargo parasini öderim derseniz onlari sizlere gönderecegim. Çekilis yapmanin alemi olmayacagi için her kitabi ilk talep eden kisiye göndereyim diyorum. Umarim kimseyi kirmam ve umarim ise yarar. Bir kaç güne kadar size liste iletirim. Yani pardon, burada yer veririm. Zaman içinde kitap hediye etmeye devam edebilirim saniyorum. Simdi gelelim kitaplara. Belli bir listeye bagli kalmadan siraliyorum:

Şairin İşi: Yazılar, Öyküler, Konuşmalar
, Orhan Veli (YKY)
Orhan Veli’yi siirleriyle bilirsiniz en çok degil mi? Ama o öyküler de yazmis, konusmalar da yapmis vakti zamaninda. O kisacik ömrüne (1914-1950) sigdirmis kocaman bir dünyayi bu delismen adam. Öykülerinden birinin adi ‘Hoşgör Köftecisi’. Bakin ne diyor: İsiniz düser, bilmediginiz bir semtte kalirsiniz. Yemek zamani geçmis, karniniz acikmistir. “Bir asçi dükkani bulsam daiki lokma bir sey yesem,” dersiniz. (...) Anlatiyor mekani. Sonra da diyor ki: Orada üç dört saat kaldim. Ben dükkandan oldum ama, dükkan benden olmadi. O güzel havanin tam manasiyla içine girebilmek için ayni yere tekrar tekrar gitmek icap etti.

Anavatana Kavuşunca Memleket Hasreti Başlar, Prof. Dr. Halime Kozlubel Doğru (ZE Kitap)
Halime teyze çok sevgili arkadasim Ece’nin annesi. Ece’yle ilkokul besinci sinifta tanisip liseyi bitirene kadar ayni siralarda geçti günlerimiz. Bir de ayni basket takiminda oynadik, hep yakindik. Halime teyze ise iki çocugunu büyüttükten sonra yüksek lisans, ardindan doktora yapip profesörlüge kadar yükseldi ve hepimizin gururu oldu. Kozluca’da (Varna/Bulgaristan) dogmus Halime teyze. Sonra da Eskisehir’e göçmüs ailesi. Bu kitap onun özyasam öyküsü. Annesinin yemekleri, göçmenligin acisi, eski ve yeni yasami var bu kitapta. Daha nice ani.

Soframız Nur, Hanemiz Mamur: Osmanlı Maddi Kültüründe Yemek ve Barınak
, Editörler: Suraiya Faroqhi, Christoph K. Neumann (Kitap Yayınevi)
Dilimize Zeynep Yelçe tarafindan kazandirilan bu kitapta çogu Osmanli tarihi üzerine çalismalar yapan mimar, tarihçi, yemek tarihi arastirmacisi ve ögretim görevlilerinin makaleleri var. Adi üzerinde, Osmanli’da yemek ve mimarlik üzerine. Birbirinden ilginç bilgiler var kitapta. Tarihe ve yemek kültürüne merakliysaniz severek okuyacaginiza süphe yok. Beni özellikle Özge Samancı’nın ‘19. İkinci Yarısında Osmanlı Elitinin Yeme-İçme Alışkanlıkları’ ve Emre Yalçın’ın ’19. ve 20. Yüzyıllarda Bir Konağın Öyküsü’ baslikli makaleler etkiledi.

15. Yüzyıl Osmanlı Mutfağı, Muhammer bin Mahmud Şirvani
, Hazırlayanlar: Prof. Dr. Mustafa Argunşah-Dr. Müjgan Çakır (Gökkubbe Yayınları)
Yemek kültürüne merakiniz varsa Sirvani’nin adini mutlaka duymussunuzdur. Sirvani, 15. yüzyılda yasamis bir hekim. Bizlere bir çok eser birakan Sirvani’nn yapitlari arasinda bir de yemek kitabi var. Iste bu kitap Sirvani’nin yemek tariflerini bu tariflerin faydalariyla birlikte günümüz diliyle ve Sirvani’nin hazirladigi dille veren, iki bilim insani tarafindan uzun çalismalar neticesinde ortaya çikarilan ve bence yemek arastirmacilari için çok önemli bir yapit.

Beyaz Unsuz, Şekersiz Hamur İşleri: %100 Doğal 100 tarif
, Arzu ve Ülfet Aygen (Hayy Kitap)
Arzu ve annesi Ülfet Aygen tarafindan hazirlanmis bu kitapta beyaz un, beyaz seker, margarin, sofra tuzu gibi sagligimiza zararli malzemeler yer almiyor. Bunun yerine bal, pekmez, kuru meyveler gibi dogal tatlandiricilar, tam bugday unu ve diger tahil unlari, zeytinyagi ve tereyagiyla yapilmis hamurisleri var.

Türkiye’de Balık ve Balıkçılık, Karekin Deveciyan (Aras Yayıncılık)
1910 yilinda İstanbul Balıkhanesinin merkrz müdürlügüne atanan Karekin Deveciyan, bu kitabi 1915 yilinda, Fransizca olarak yayinlamis. Pek çok gazete ve dergide makaleleri de yayinlanan Deveciyan, ayrica balıkçılık terimleri sözlüğü üzerinde de çalismis. Bu kitap, balıklarin Latince, Türkçe, İngilizce, İtalyanca, Fransızca ve Almanca adlarini verip karakalem ilüstrasyonlar esliginde her birini ayrintili olarak anlatan kapsamli ve hos dille yazilmis bir eser.

Montignac’tan Yemek Sanatı I ve II, Şarap, Kalbin Hazinesi Zeytinyağı, Yemek Tarifleri ve Sağlıklı Menüler (Alfa)
Fransiz beslenme uzmani Montignac’in kitaplari Türkçe’ye çevrildiginde büyük ilgi görmüstü, hatirlarsiniz. Ardindan Montignac ürünleri satilan dükkanlar, zayiflama merkezleri bile açilmisti. Sonra baska baska diyetler de girdi dilimize, yasamimiza, ancak sanirim onun yeri hep biraz ayri kaldi.

Diyabette pH Mucizesi ve Zayıflamada pH Mucizesi, Dr. Robert O. Young-Shelley Redford Young (Dharma Yayınları)
Dr. Robert Young mikrobiyolog ve beslenme uzmani, esi ise masaj uzmani ve saglikli beslenme konusunda çalismalar yapan bir arastirmaci. Birlikte hazirladiklari bu iki kitapta zayiflamak isteyenlere ve diyabet hastalarina dogal yöntemlerle vücudun ihtiyaç duydugu alkali ortami koruyarak saglikli bir yasamin ve zayiflamanin mümkün oldugunu söylüyorlar ve bunun yollarini gösteriyorlar. Her iki kitapta da saglikli tarifler var!

Büyü’sün, Yaz! Toplu Siirler (1969-2005)
Hilmi Yavuz YKY)
“Birak da saçlarini
limon çiçekleri örsün;
altin taragi günesin,sari benekli yazin...” diyen sair hakkinda fazla söze ne hacet?

Kalpler Birleşmez Hatıralarda
, Sarkis Paçacı-Vartan Paçacı (Aras Yayıncılık)
Sarkis Paçacı’nın çizgilerini biliyorsunuz. Günümüz dünyasindan gülümseten çizgiler bunlar. 142 sayfa.
Fotografta gördügünüz diger kitaplar ise YKY’den: Çisenti/Nezihe Meriç, Afrika Dansı/Sevim Burak, Everest My Lord-İşte Baş İşte Gövde İşte Kanatlar/Sevim Burak, Galilei: Yıldızların Habercisi. Ayrica yazarligini yaptigim Yurdumun Yenilebilir Otları (Mutfak Dostları Derneği-Metro) da listede yer aliyor. Mutfak Dostları Derneği yönetim kurulu dernege gelir getirmesi amaciyla kitabi 25 ytl’ye satiyor. Ilgilenenler (212) 249 96 80 (dahili 117) numarali telefondan Sermin hanimla görüsebilirler. Prejans İletişim’in hazırladığı Beyoğlu Guide 2005 de mor kapagiyla yer aliyordu kitaplar arasinda. 2006 yilinin kitabi da hazirlaniyor. Beyoglu’ndaki restoranlar, eglence merkezleri, kitapçilar ve dahi pek çok konuda hizmet veren magaza ve mekanlari tanitan kitapta yer almak isterseniz (212) 243 79 11 numarali telefondan kendilerini arayabilirsiniz. Sevgili arkadasim Renan Yıldırım da artik bu projede çalisiyor. Onu Lezzet okurlari yakindan taniyordur sanirim!

Biraz önce elime geçen kitap ise Hülya Civelek imzali. Daha önce Hamsi kitabini hazirlayan Hülya hanim bu sefer de batidan doguya Karadeniz yemeklerini, Karadeniz’de tüketilen ürünlerin (hamsiden misira, fasulyeden pirasaya) sagliga yararlarini anlatmis bu kitapta. Kentlerle ilgili de bilgiler vermis. Istah açan fotograflariyla pek çok yemek tarifi var kitapta. Çogumuzun adlarini dahi bilmedigimiz bu tarifler arasinda neler yok ki? Yayma, göyerti, piti, düşbere, püşürük, luku, çimuri, haşil, tsırıhta, pazaresa, trima... Ve daha neler neler... Ben besin degerlerinden çok Karadeniz’den öyküler görmek isterdim aslina bakarsaniz bu kitapta. Orali insanin sivesi, mutfak malzemeleri, yasam öyküsü mesela. Artik farz oldu, Hülya hanimdan bir de öykülü kitap bekliyoruz. Öyle degil mi?

Karadeniz'de Lezzet Yolculuğu
Hülya Civelek
İnkılap Yayınları

11 yorum:

Tijen dedi ki...

butterfly kitabindaki resimler tatli mi tatli, güzel mi güzel bir genç fotografçinin, hülya kolabas'in! hülya öyle bir can katiyor ki maddelere, onlari görüp de etkilenmemek mümkün degil. umarim bu satirlari okursun hülya'cigim, sana uzaklara sevgiler gönderiyorum!
tijen

Adsız dedi ki...

Süpersin:)
Kıll bıll

Mr_TD dedi ki...

Tijencigim,

23 bitti ,24 e girmissin simdi okudum,gecmis Dogumgününü de kutlamis oliyim,bir süredir sayfana pek ugrayamadim, aradan kacmis benden,kusura bakma.

Kitap listen cok ihtisamli gözüküyor,onlari okumayi birak bu postini yazarken liste cikarmak ayri bir olay.Sana 30 saatden olusan günler ve yillar diliyorum, belki isin kolaylasir.

slmlar
mr TD

Tijen dedi ki...

aman yok benim ekstra zamana ihtiyacim yok sevgili mr td! yani olsa ne farkeder? daha çok mu uyurum ki? yavas yavas okurum iste. isim ne zaten?
dogumgünü dileklerin için tesekkür ederim. kendimi gepgenç hissettim!
*
tesekkürler kıll bıll (aman beni öldürmeyin de!)
tijen

okuranne dedi ki...

umarım 84 den 85 e geçerken de bu blog olur ve keyifle okuruz. Allah sağlık sıhhat, huzur, güç versin.

Veya Azerilerin dediği gibi "ad günün mübarek olsun, Allah hemişe can salığı, hoşbehtlık versin. Allah koysa her il ad gününde canlarimiz sağolsun, sizi tebrik eyliyek"

Kitapları çok kıskandım. Ben siparişimi bekliyorum şu anda. öğretmen maaşımla defalarca gözden geçirip, "şunu şimdi almasam da olur, hem onun yerine diğer ikisini alabilirim" gibi yorumlar yapa yapa listemi defalarca değiştirerek sipariş veriyorum.

Fena mı olurdu benim de mesleğim nedeniyle birileri de bana kitap gönderseydi. aaah ah:)

Tijen dedi ki...

meral çok hossun! sevdim ben bu azeri kutlamasini. aklimda kalsa keske. öyle fikra falan hatirlayip anlatanlara çok özenirim. bir balik olarak hafizam da balik. canim istersen ben listemi yaptigimda bir bak, istedigin bir seyler olursa içinden seve seve gönderirim. bilirim bütçenin dapdar oldugu zamanlari. ben de öyle her istedigim kitabi rahat rahat alamiyorum. neyse ki isim geregi bazi kitaplari yayinevlerinden isteyebiliyorum. tabii isteyenin bir yüzü meselesi..
umarim rahat rahat kitap alabilecegin bir ömrün olur senin de!
tijen

Margot dedi ki...

Makarna Kardeşim,
Komşuları gezmeye çıktım, bir de ne göreyim? Doğum gününü atlamışım! Aman Tanrııığğğmm ! Çok özür dilerim! Geçmiş doğum günün kutlu olsun, nice mutlu yıllara, nice keyifli yazılara !

Tijen dedi ki...

rica ederim sekerim ne önemi var? dogduk, büyüdük, yil aldik, dostlarin sevgisiyle gönendik iste. simdi yeni günlerde yeni seyler söyleme pesindeyiz. yine de tesekkür ederiz...

okuranne dedi ki...

çok teşekkürler, çok incesin..

sarah dedi ki...

Sevgili Tijen,

Dogum gunu kutlamalarini gecikmeli yaparim, sanal hayattada galiba oyle:)Gecmis dogum gunun kutlu olsun, ve de saglikli, basarili, neseli, iyi ve mutlu uzun bir hayat diliyorum sana

her zaman gecikmeli sarah

Adsız dedi ki...

Kitap hediye etme düşünceniz beni ne çok mutlu etti bir bilseniz...Ben kim miyim? Parasız pulsuz ve de tabiki burssuz bir edebiyat öğrencisi. Keşke herkese yayılsa bu düşünce. Evde bir sürü kullanmadığım biblo var, hediye edilmiş bir zamanlar. Ama istediğim kitpların listesi gittikçe uzuyor. Ne yaman çelişki. Saygılarımla. Doğum gününüz kutlu olsun